
KØBENHAVN: En grøn taxa i København kan få en fordel i kampen om kunderne ved at bruge den grønne bane, hvor langt færre holder i kø. Men flere chauffører undlader at holde i de grønne baner for at undgå konfrontationer eller tilråb fra chauffører, der eksempelvis kører diesel-taxa.
Det oplyser flere af hovedstadsområdets taxaselskaber til TV2 Lorry.
- Jeg er bekendt med, at vores chauffører ikke tør køre ind i den grønne vognbane i frygt for chikane fra de øvrige chauffører, siger Peter Sylvester Iversen, der er HR-chef i Drivr.
- Det kommer til udtryk ved, at der bliver givet konkrete trusler, og der bliver råbt ad de chauffører, som vælger at følge reglerne, fortæller Kenneth Herschel, der er direktør i el-taxaselskabet Viggo.
Christian Bruun, der er chauffør i Viggo, har på egen krop prøvet at blive råbt ad.
- Jeg undgår at holde på de grønne pladser på grund af de uskrevne regler, der er mellem chaufførerne, siger Christian Bruun til TV 2 Lorry.
Usolidarisk
Hos Taxa 4 x 35 kender de også til, at pladserne ikke bliver brugt korrekt, men her mener de, at det skyldes noget andet end trusler mellem chaufførerne.
- Jeg hører om selvjustitsen, og hvis jeg kommer inde på banegårdspladsen (ved Københavns Hovedbanegård, red.), så holder elbilerne i de almindelige baner og ikke i de grønne baner. Men det er jo deres frie valg, siger Stefan Sommer, der er administrerende direktør i Taxa 4 x 35.
- Vi synes faktisk ikke, at det er solidarisk, at nogen får en fortrinsret på den måde. Alle kunder har et frit valg, og om det skal være en diesel-taxa, en stor vogn eller en zero-emissionbil, det bestemmer kunderne selv, fortsætter han.
Dieselchaufførerne fortæller også, at de er frustrerede over reglerne.
- Det er ukollegialt. De kommer bagefter os, men tager kunderne først, siger Abdul Wahyed Rauf, der kører for 4 x 27.
- Jeg kører dieselbil. Og når de altid kommer og holder foran os, så er der ikke nogen, der kører med mig. Og når der ikke er nogen, der kører med mig, hvordan skal jeg så betale mine udgifter? Hvordan skal jeg få råd til mad og drikke? siger Nedim Olgun, der også er taxachauffør for 4 x 27.
Ærgerlig enhedschef
Fælles for taxaselskaberne er, at de savner handling fra Københavns Kommune, som har indført tiltaget med de grønne taxabaner.
Københavns Kommune har ikke ønsket at kommentere konflikten mellem taxachaufførerne, men er lydhør overfor idéer, som kan sikre, at de grønne taxapladser bliver brugt korrekt:
- Det er vigtigt for os, at de grønne taxaholdepladser bliver brugt efter hensigten, og derfor er det en ærgerlig situation, siger Jesper Borch, der er enhedschef for parkering hos Teknik- og Miljøforvaltningen hos Københavns Kommune.
Helt konkret vil man fremover være mere opmærksom på, om reglerne for parkering på de grønne taxaholdepladser overholdes.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.