
KATTEGAT: - Med en forbindelse over Kattegat bliver Danmark mindre. København, Odense, Århus og trekantområdet ved Vejle bindes sammen. Vi vil få en langt højere integration af erhverv og arbejdsmarked i hele landet, fordi der kun bliver få timers kørsel mellem centrene, siger borgmester Søren Kjærsgaard (V), Holbæk.
Ifølge en rapport fra konsulentvirksomheden Rambøll Management vil en fast forbindelse over Kattegat skabe et stort fælles arbejdsmarked, som først og fremmest vil gavne den videnbaserede erhvervsudvikling på Sjælland og i Østjylland. Samtidig påpeger Rambøll, at forbindelsen vil give hovedstaden en mere central placering, som vil tiltrække flere udenland-ske investorer og dermed skabe mere vækst. En vækst, som også de sjællandske kommuner får del i.
- For kommunerne på hele Sjælland vil en fast forbindelse over Kattegat betyde både en opgradering af vejnettet og mere togtrafik. Vi kommer til at ligge langs de trafikale hovedakser, og det vil gavne både erhvervsudvikling og beskæftigelse, siger borgmester Mette Touborg (SF), Lejre.
Nye muligheder
- Kalundborg, Holbæk og resten af Nordvestsjælland vil med 30-40 minutters rejsetid til Danmarks to største byområder få helt nye udviklings- og vækstmuligheder for erhvervsliv og bosætning, siger borgmester Martin Damm (V), Kalundborg.
- Kommunerne på Sjælland er enige om, at der skal skabes en tværforbindelse fra Kalundborg over Slagelse og Næstved til motorvejen ved Rønnede. Femern forbindelsen kommer først, men når den er etableret, vil tværvejen binde den sammen med en efterfølgende fast forbindelse over Kattegat. Det vil gavne udviklingen på hele Sjælland, siger borgmester Lis Tribler (S), Slagelse.
Rambøll fastslår, at selv med en moderat stigning i trafikken over de kommende år vil en investering på 100 mia. kr. i en fast forbindelse over Kattegat være driftsøkonomisk rentabel. Det skal bl.a. ses i forhold til både den tid, der spares, de transportomkostninger (biler, fly og færger), der spares, og de udvidelser af motorveje og andre broer, der ellers ville være nødvendige andre steder på grund af den stigende trafik.
Gældfri måske efter 25 år
Et notat fra juni i år, som er udarbejdet af revisionsselskabet KPMG for Kattegatkomitéen, viser desuden, at en fast Kattegatforbindelse i bedste fald kan være gældfri allerede efter 25 år. Forbindelsen er i beregningerne ikke finansieret af skatter, men af lån. Og investeringen betales tilbage af broafgifter, som vi kender dem fra de to andre store broer.
Forbindelsen vil også give en miljøgevinst på grund af mindre udledning af CO2. Regnestyk-ket er positivt, også når man medregner den energi, der bruges ved opførelsen af forbindelsen. Alene den kortere afstand vil spare miljøet for 400.000 ton CO2 årligt.
- Jeg mener, vi har behov for en hurtig principiel beslutning om en ny forbindelse over Katte-gat. Femern forbindelsen rykker nærmere, og trafikken i samfundet vokser med over to pro-cent om året. Der er behov for en langsigtet planlægning, så de store trafikinvesteringer placeres der, hvor vi får mest ud af dem. Og i den planlægning bør Kattegatforbindelsen have en central rolle. Jeg ved, at trafikministeren har åbnet for en mulig principbeslutning i 2011. Det håber jeg meget, han vil arbejde aktivt for, siger borgmester Michael Ziegler (K), Høje-Taastrup.
De seks borgmestre er Poul Lindor Nielsen (S), Roskilde, Michael Ziegler (K), Høje-Taastrup, Lis Tribler (S), Slagelse Mette Touborg (SF), Lejre, Søren Kjærsgaard (V), Holbæk, Martin Damm (V).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.