
For de fleste, der stiller op for første gang til kommunalvalg, er valgkampen ukendt territorium. Budgettet er ofte begrænset, og det er kun de færreste, der har råd til at have en kampagneleder. For mange er partiorganisationen lille, og man kan stå med mange spørgsmål som ny kandidat.
Den situation stod Emil Blücher (LA), borgmester i Solrød, selv i, da han for første gang stillede op til kommunalvalget i 2013.
Nu, 12 år senere, udgiver han en bog med alle de erfaringer, som han selv ville have ønsket, han havde kendt til dengang. Derfor har han skrevet den bog, han selv manglede, da han begyndte i kommunalpolitik.
- Der findes masser af litteratur om landsdækkende valgkampe. Men det kommunale niveau kræver noget andet. Den her bog er til dem, der vil føre en slagkraftig kampagne på lokale præmisser, siger han.
Bogen er en praktisk guide til at føre kommunalvalgkamp – målrettet de mange lokale kandidater og kampagneledere, som vil gøre en forskel, men mangler konkrete værktøjer og sparring. Hovedfokus er valgkamp – fra første overvejelse om at stille op, til man står midt i konstitueringsforhandlingerne.
Emil Blücher deler sine erfaringer fra 12 år i lokalpolitik, og giver konkrete og lavpraktiske råd om alt fra plakatstrategi og sociale medier til kandidathold, opstillingsformer, budgetforhandlinger og samarbejde efter valget.
- Siden kommunalvalget i 2021, hvor Liberal Alliance fik et ret lunkent valgresultat og kun ni kandidater blev valgt ind på landsplan, har jeg fået rigtig mange henvendelser fra lokalforeninger og storkredse, der gerne ville have mig ud at holde oplæg eller give input til deres kampagnearbejde, siger Emil Blücher og fortsætter:
- Jeg har gjort, hvad jeg kunne – men tiden rækker ikke til at give individuel hjælp. Derfor har jeg skrevet den bog, jeg selv manglede, da jeg begyndte i kommunalpolitik.
Han understreger, at man ikke behøver at være medlem af et bestemt parti for at man kan få nytte af bogen:
- Selvfølgelig trækker jeg på mine egne erfaringer som LA’er, men bogen er lige så relevant for konservative, folkesocialister eller kandidater fra lokallister. Det handler om at forstå, hvad der virker lokalt – og hvordan man får mest muligt ud af det, man har, siger han og tilføjer:
- Det handler ikke om ideologi – men om håndværket.
Bogen er udgivet på Blücher Media, som blev stiftet af Emil Blücher tilbage i 2010, da han var 16 år.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.