Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Biblioteker fanger børn med reklamer

Danske folkebiblioteker bruger kommercielle TV- og biografreklamer for at fange børns opmærksomhed

Det er nødvendigt med målrettet markedsføring for at ramme målgruppen, siger Jens Thorhauge, Direktør i Styrelsen for Bibliotek og Medier under Kulturministeriet.

En ny kampagne for børnebibliotekernes fælles webunivers, Palles Gavebod, rammer Danmark i denne uge. Styrelsen for Bibliotek og Medier har igangsat markedsføringen af hjemmesiden i 53 af landets biografer og på børnekanalerne Cartoon Networks og Disney XD i perioden 13. april - 12. maj. Det sker som led i en markedsføringsindsats rettet mod sidens målgruppe, børn i alderen 8-12 år, som opfordres til at besøge Palles Gavebod og dykke ned i netop deres interesseområder.

Kræver ambitiøs markedsføring
Palles Gavebod blev lanceret i 2010 med det ambitiøse formål at samle de danske børnebibliotekers internetressourcer ét sted og herfra formidle til målgruppen i et sjovt og historierigt univers. Siden er udviklet af tegneren, forfatteren og filminstruktøren Anders Morgenthaler. For at udbrede kendskabet yderligere til siden, har børnebibliotekerne for første gang valgt at satse på kommercielle markedsføringskanaler, og det er et skridt i en helt naturlig retning, mener Direktør i Styrelsen for Bibliotek og Medier, Jens Thorhauge:

- Reklamespots er jo ikke noget nyt, men bibliotekerne har meget sjældent brugt den metode. Da fjernsynet spiller en stor rolle i børns medieforbrug, og de mange gode danske børnefilm lokker børn i biografen, ser jeg det som et fornuftigt valg at bruge ressourcerne på at kommunikere med børnene, der hvor de er, siger han.