Begge fløje savner børnepolitiske visioner

Begge fløje savner børnepolitiske visioner

DEBAT Vi går en fremtid i møde, hvor daginstitutionsområdet er totalt underprioriteret, og kortsigtede nedskæringer får lov at fortsætte, skriver BUPL-formand Henning Pedersen
16. MAJ 2011 11.59

Af Henning Pedersen

Børnepolitiske visioner er fraværende i både regeringens 2020-plan og oppositionens Fair løsning.

Nu hvor begge parter vil begrænse væksten i de offentlige udgifter, nærmer blokkenes udspil sig også hinanden på det økonomiske plan. Dermed går vi en fremtid i møde, hvor daginstitutionsområdet er totalt underprioriteret og kortsigtede nedskæringer får lov at fortsætte.

Indtil nu har vi haft en opposition, der ville investere sig ud af krisen.
Fordelen ved Fair Løsning var at satse på vækst og dermed sætte en stopper for den bølge af nedskæringer, der har hærget vuggestuer og børnehaver siden krisen satte ind.

Hvad er forskellen?
Det bliver efterhånden sværere og sværere at få øje på forskellen på regeringens og oppositionens økonomiske politik, og det er helt umuligt at få øje på en prioritering af de mindste i samfundet.

Daginstitutionerne bløder. Det ved forældrene, der er vidne til at deres børn får kortere og kortere tid med de voksne, og det ved vi pædagoger, der kender vilkårene i en travl hverdag i børnehaven. Forsker ved DPU, Ole Henrik Hansen, har dokumenteret, at vuggestuebørn nu spises af med helt ned til tre minutters voksenkontakt pr. time.

Det er helt uacceptabelt. I særlig grad fordi vi har meget stærk dokumentation for, at den tidlige pædagogiske indsats har stor betydning for børns udviklingsmuligheder. Gode daginstitutioner øger ganske enkel børnenes intelligens og skoleparathed. Det viser en forskningsopsamling af SFI.

Flere uddannede pædagoger
Når nu ingen af de politiske fløje vil prioritere flere midler til daginstitutionerne, kunne man forvente, at de begrænsede midler ville blive brugt intelligent. For eksempel kan man øge fagligheden i daginstitutionerne ved at øge andelen af uddannede pædagoger i forhold til ikke-pædagoguddannede.

Idag er fire ud af ti ansatte i vuggestuer og børnehaver uden pædagoguddannelse. Det er yderst problematisk, da nyere forskning viser, at netop personalets uddannelse er afgørende for børns læring og udvikling, og det hænger ikke sammen med de øgede forventninger til daginstitutioners rolle i forhold til f. eks. sprogstøtte og støtte til børn med særlige behov.

Jeg mener, tiden er moden til at investere i børnene. Hvis ikke økonomisk, så i det mindste i form af visioner for, hvordan vi skaber bedre rammer om børns udvikling og læring. Lige nu er både rød og blå bloks politik blottet for begge dele.

Henning Pedersen, formand i BUPL - forbundet for pædagoger og klubfolk.

Debatindlægget er tidligere bragt i Berlingske

Foto: http://www.flickr.com/photos/strocchi/with/238573299/

 

 

 

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev