ROSKILDE: Indgangen, der har fået navnet Min Kilde, giver borgerne adgang til en lang række personlige oplysninger og muligheder for selvbetjening Med åbningen af Min Kilde tager kommunen et stort skridt videre i den digitale service til borgerne.
De fleste børnefamilier kender situationen. Hvornår er det Alma har tid hos tandlægen? Hvornår er det forældremødet i Vera's klasse starter? Hvornår skal vores bøger afleveres på biblioteket? Der er rigtig meget at holde styr på i hverdagen for den lille familie. Det bliver nu lettere i fremtiden. Med en digital signatur kan borgerne i Roskilde Kommune nu få adgang til et samlet overblik over familiens personlige oplysninger, boligoplysninger, børnenes biblioteksudlån og få tilsendt en sms, når børnene skal til skoletandlæge, skriver Roskilde Kommune.
Blandt de førende kommuner
- Vi har sat som mål, at være blandt de førende indenfor IT-teknologi og vil gerne være én af de kommuner der går forrest med den digitale borgerbetjening. Vi vil gerne gøre det lettere for den travle familie at klare deres daglige kontakt med kommunen. Med åbningen af Min Kilde giver vi borgeren sin egen personlige side på internettet, hvor de kan få overblik over en lang række familiære oplysninger og har muligheder for at kommunikere med kommunen, siger borgmester Poul Lindor Nielsen (S).
I Min Kilde er det gjort let at kommunikere direkte til relevante sagsbehandlere i kommunen. Borgeren kan bl.a. rapportere om problemer med kommunens affaldsordning og indsende et billede af problemet til kommunens miljøafdeling. Det er også muligt at melde flytning, bestille blåt sundhedskort, vælge daginstitutionsplads og betjene sig selv på en lang række andre selvbetjeningsmuligheder.
Tilpasset den enkelte borger
- Vi ved fra en række borgerundersøger, at borgerne gerne vil have personlig service og mulighed for at selvbetjene sig mere på nettet. Med Min Kilde har vi skabt et digitalt univers, hvor information og selvbetjeningsmuligheder er tilpasset den enkelte borgers behov og livssituation. På sigt vil borgeren også kunne se og følge sine egne sager i kommunen og have mulighed for at bestille og tilmelde sig services døgnet rundt, siger borgerservicechef Jette Rasmussen, der er begejstret over det nye digitale tilbud til borgerne.
Digitalisering skal føre til effektivisering
Roskilde Kommune vil fortsætte arbejdet med at give borgerne bedre og hurtigere muligheder for at betjene sig selv ved hjælp af digitale medier.
- Vi er allerede godt på vej i vores bestræbelser på at leve op til regeringens og KL's aftale om at al kommunikation mellem borgere og det offentlige skal kunne foregå digitalt i 2012. Jeg ser Min Kilde som første væsentlige skridt i retningen af en øget digital borgerkommunikation og jeg har forventninger om at dette fokus på sigt vil skabe en effektiviseringsgevinst for kommunen, siger kommunaldirektør Henrik Kolind.
Roskilde Kommune vil løbende udvide funktionerne og selvbetjeningsmulighederne i Min Kilde i takt med, at det lykkedes at skabe 'forbindelse' til kommunes IT-systemer.
Du kan læse mere om Min Kilde og se en film om løsningen på kommunens hjemmeside: www.roskilde.dk/minkilde
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.