dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Finn Frandsen, Ritzau Foto.

ATP køber australiere ud af Københavns Lufthavne

Australske Macquarie har gjort alvor af at sælge sin andel af Københavns Lufthavne, der ejer Kastrup Lufthavn
14. SEP 2017 8.34

ATP køber australske Macquaries andel af Københavns Lufthavne, oplyser Københavns Lufthavne til fondsbørsen. Den australske kapitalfond Macquarie købte sig ind i Københavns Lufthavne i 2005 og købte yderligere op i 2009, men er nu ude.

- Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Macquarie for det gode og succesfulde samarbejde gennem de seneste mange år. Vi ser frem til at fortsætte udviklingen af CPH, som er en af de vigtigste nordeuropæiske lufthavne, i dette nye partnerskab, skriver bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen fra Københavns Lufthavne.

Macquarie varslede i slutningen af maj, at man overvejede et salg af sin aktiepost. Macquarie ejede sammen med canadiske OTPP, Ontario Teachers' Pension Plan, 57,7 pct. af Københavns Lufthavne. OTPP fortsætter som ejer men altså nu med ATP som partner i stedet.

- På CPH's vegne glæder det mig at kunne byde ATP velkommen som ny aktionær i Københavns Lufthavne A/S. Vi ser frem til at opbygge et godt samarbejde med dem og de andre bestående aktionærer i lufthavnen, herunder Ontario Teachers Pension Plan (OTPP) og den danske stat, skriver Lars Nørby Johansen.

I en fælles pressemeddelelse skriver parterne, at ATP køber aktierne for 9,8 mia. kr. Københavns Lufthavne skriver dog, at det forventes, at køberne skal tilbyde at opkøbe eksisterende aktionærers aktier. Ifølge meddelelsen vil de blive tilbudt omkring 5700 kr. per aktie. Aktien lukkede onsdag i 5120 kr. per aktie.

En pris på 5700 kr. per aktie værdisætter selskabet til 44,7 mia. kr. og ATP og OTPP's kommende andel til 25,8 mia. kr. Aftalen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

ATP siger om sit opkøb, at 'vi kommer til at være aktive ejere'. 'Vi vil gøre, hvad vi kan for at sikre, at lufthavnen bliver drevet ud fra nogle langsigtede perspektiver og rammer', siger direktør Christian Hyldahl fra ATP.

- Vi går ind som investor i lufthavnen, fordi vi synes det er en rigtig god investering for vores medlemmer. Infrastruktur er en meget langsigtet investering og vil passe godt til vores langsigtede forpligtelser, siger Christian Hyldahl.

I juni sagde finansminister Kristian Jensen (V), at staten var klar til at blande sig i, hvem der købte Københavns Lufthavne, da den er afgørende for Danmark.

- Det er af afgørende betydning, at Københavns Lufthavn fortsat er en moderne og effektiv lufthavn med tilstrækkelig kapacitet til at sikre tilgængeligheden for den danske økonomi og samfundet. Det kræver, at lufthavnen er kontrolleret af investorer med et langsigtet syn på værdiskabelse. Den danske regering vil evaluere lovgivningen i lyset af dette og hvis nødvendigt også stramme lovgivningen, sagde Kristian Jensen dengang.

Den danske stat ejer 39,2 pct. af Københavns Lufthavne.

Ritzau

Fakta
Københavns Lufthavne

  • Københavns Lufthavne blev etableret i 1925 som Københavns Lufthavnsvæsen.
  • Københavns Lufthavnsvæsen blev i 1990 omdannet til Københavns Lufthavne A/S med staten som eneaktionær.
  • Det blev omdannet til et aktieselskab, for at selskabet kunne drives på et mere forretningsmæssigt grundlag.
  • Københavns Lufthavne A/S ejer lufthavnene i Kastrup og Roskilde.
  • I februar 1994 besluttede man at nedbringe statens ejerandel til 75 pct. samt at søge selskabets aktier optaget til notering på Københavns Fondsbørs. 
  • Aktieudbuddet skete i marts 1994. Aktierne blev optaget til notering på Københavns Fondsbørs 11. april 1994.
  • I 1996 solgte staten yderligere 24 pct. af sine aktier. Det resulterede i en statslig ejerandel på 51 pct.
  • Det seneste salg af statslige aktier skete i 2000, hvor den danske stat solgte 17 pct. af aktierne. Det resulterede i en statslig ejerandel på 34 pct.
  • Den danske stats andel af aktiekapitalen er i perioden 2000 til 2006 gradvist øget til 39,2 pct. som følge af CPH’s opkøb af egne aktier.
  • Den australske kapitalfond Macquarie købte sig ind Københavns Lufthavne i 2005 og købte yderligere op i 2009.
  • I maj 2017 meddelte Macquarie, at man overvejede at sælge sin andel. Det er altså nu tæt ved at ske.
  • Ejerskabet vil, hvis salget går igennem, se sådan ud:
    57,7 pct.: Copenhagen Airports Denmark (OTPP og ATP)
    39,2 pct.: Den danske stat
      1,8 pct.: Udenlandske investorer
      1,3 pct.: Danske investorer

Kilde: cph.dk

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/atp-koeber-australiere-ud-af-koebenhavns-lufthavne4

GDPR