Journalister og andre, der klager til Ankestyrelsen over afslag på aktindsigt i en kommune eller region, kan nu forvente væsentlig hurtigere svar på klagen end tidligere, oplyser Ombudsmanden, der gennem længere tid har fulgt med i udviklingen i sagsbehandlingstiderne i tilsynssager om aktindsigt.
Efter flere år med lange svartider er det lykkedes Ankestyrelsen at få nedbragt sagsbehandlingstiden betragteligt. Styrelsen har således siden februar 2018 opfyldt målsætningen om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 20 arbejdsdage i 'almindelige' sager og 40 arbejdsdage i komplicerede sager. Sagsbehandlingstiden regnes fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
Generelt for lange sagsbehandlinger
- Det er et vigtigt formål med offentlighedsloven, at offentligheden hurtigt kan få indsigt i aktuelle sager. Hvis der går for lang tid, vil det i nogle tilfælde i realiteten svare til et afslag. Derfor er det godt, at det er lykkedes Ankestyrelsen at nedbringe sagsbehandlingstiden, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst over for ombudsmanden, at det er ministeriets vurdering, at det også fremover vil være muligt for Ankestyrelsen at opfylde de fastsatte mål for sagsbehandlingstiden.
Ombudsmanden har i forbindelse med myndighedernes løbende orientering om udviklingen i sagsbehandlingstiden kunnet konstatere, at myndighederne har haft vanskeligt ved at leve op til den fastsatte målsætning.
Eksempelvis var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2016 32 arbejdsdage i almindelige sager og 72 arbejdsdage i komplicerede sager. I 2017 var de tilsvarende tal 56 og 151 arbejdsdage.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.