Kommunalreformen ramte Danmark hårdt. Den skubbede en bølge af centraliseringer i gang. De kom til at gavne de store byer, mens de mindre byer oplevede, at deres skoler og institutioner lukkede, folk flyttede væk, og arbejdspladser forsvandt. Sådan lyder det fra Alternativet, som nu fremlægger en 38-punkts-plan for, hvordan man skaber det, de kalder 'Et sammenhængende Danmark.
- Det er simpelthen afgørende, at vi snakker om det her. Konsekvensen af kommunalreformen og centraliseringen har også været tab af demokrati, øget politikerlede og skævvridning af Danmark på grund af et for stort fokus på København og de store byer, siger siger Roger Matthisen, ordfører for Alternativet, til Jysk Fynske Medier.
- Samtidig taler vi ned til landdistrikterne i Danmark, når regeringen for eksempel taler om de store byer som landets vækstlokomotiver, og vi bruger udtryk som Udkantsdanmark og 'den rådne banan, fortsætter han.
Ministerium i provinsen
Partiet fremlægger nu en 38-punkts-plan under netop titlen 'Et sammenhængende Danmark' i Jysk Fynske Medier, og et af omdrejningspunkterne er, at der skal oprettes et ministerium for landdistrikter. Og det skal placeres i provinsen.
- Det er glimrende, at regeringen udflytter arbejdspladser, men det er jo småting i forhold til, hvordan vi har centraliseret ind mod de store byer. Dette ministerium skal være stærkt og væsentligt og samle alle de dagsordner, som i dag er placeret på tværs af ministerier og udvalg. Det skal sørge for, at landdistrikterne altid er på radaren, og at vi ikke kommer til at lave lovgivning, der påvirker landdistrikterne negativt, siger Roger Matthisen.
Planen indeholder også forslag til en fleksborger-skat, hvor borgere med to bopæle eller et sommerhus skal betale skat i begge kommuner - ikke blot den, hvor de har folkeregisteradresse. Og at erhvervsuddannelserne skal tilføres flere midler og i langt højere placeres uden for de store byer.
Fødevarer og vedvarende energi
Partiets nye politik for 'Et sammenhængende Danmark' skal ikke blot rette op på økonomiske uligheder mellem hovedstadsområdet og provinsen, men også sikre den grønne omstilling.
- Vores fødevarer kommer fra landdistrikterne, og det er her, den vedvarende energi bliver produceret og udviklet. Det er også en væsentlig årsag til, at vi skal sikre, at landdistrikterne er i fokus i politikken. Det er altså noget, der har stor betydning for vores fremtid, siger Roger Matthisen.
Planen bliver godt modtaget af organisationerne Landdistrikternes Fællesråd og Danmark på Vippen:
- Fleksborger-skatten vil gavne en lang række land- og yderkommuner. Det vil ikke løse alle økonomiske udfordringer, men det vil være et ret stærkt instrument til finansiering af i hvert fald nogle yderkommuner, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.
- Opretter man et landdistriktsministerium, ville jeg finde det meget mærkeligt, hvis det ikke kom til at ligge i provinsen. Men man skal også kigge på at flytte andre ministerier ud. Mennesker ser tingene fra det sted, de er, så det kunne ændre meget i den positive retning, siger Jakob Fastrup, der er formand for Danmark på Vippen og bestyrelsesformand i Danske Andelskassers Bank.
Også socialdemokraten Kaare Dybvad, der ud over at sidde i Folketinget har skrevet bøgerne 'Udkantsmyten' og 'De lærdes tyranni' er positiv over for fleksborger-skatten, men han er dog skeptisk over for at placere et ministerium uden for København.
- For mig giver det blot symbolsk mening. Et ministerium har i høj grad brug for et nært samarbejde med Folketinget. Der er stor risiko for en fiasko, og det kan blive undergravende i forhold til den gode dagsorden om at flytte statslige arbejdspladser ud, siger han.
mfa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.