dkhavenergi
dkvindkraft
dknyt
dksocial
dksundhed
dkindkob
DK Debat
DK Stillinger

Akutberedskab har kendt til mistede 112-opkald i over to år

En akut kritisk henvendelse om en person, der lå fastklemt under et tog, blev først vagtcentralen bekendt tre minutter senere, da der ikke var blevet etableret kontakt.

HOVEDSTADEN: Ledelsen i Region Hovedstadens Akutberedskab har kendt til problemer med 112-opkald til vagtcentralen, som ikke går igennem, i minimum to og et halvt år.

Det viser flere aktindsigter, lækkede interne mails samt vidneberetninger fra medarbejdere, som Berlingske har gennemgået.

Avisen kunne fredag fortælle, at hovedstadens vagtcentral gennem længere tid har haft problemer med såkaldt mistede opkald. Et mistet opkald dækker over, at borgere ikke modtager øjeblikkelig hjælp fra en sundhedsfaglig medarbejder på regionens vagtcentral på grund af kø.

Problemet opstår, når et opkald skal viderestilles fra Hovedstadens Beredskab til regionens 112-vagtcentral, så der kan sendes en ambulance til det pågældende sted. Det er i denne viderestilling, at opkaldene mistes på grund af kø på linjen.

Nu skriver Berlingske, at akutberedskabets øverste ledelse igennem længere tid har været bekendt med problemet. Og at man ikke har formået løse at det.

Problem i 18 måneder

Allerede sidste sommer blev problemer med mistede opkald beskrevet i detaljer på et direktionsmøde mellem Akutberedskabet i Region Hovedstaden og Hovedstadens Beredskab.

I mødereferatet fra 25. juni 2020 står der ifølge Berlingske om de opkald, der ikke kommer igennem:

"Der har de sidste 18 måneder været en problemstilling vedrørende "mistede" kritiske opkald."

"Det drejer sig om cirka 600 opkald årligt", står der videre i referatet. Der står også, at "udfordringen senest resulterede i", at "en akut kritisk henvendelse" om en person, der lå fastklemt under et tog, først blev vagtcentralen bekendt tre minutter senere, da der ikke var blevet etableret kontakt, skriver avisen.

Altid eksisteret

Forelagt Berlingskes nye informationer om, at problemet med mistede opkald har stået på i flere år, skriver Region Hovedstadens Akutberedskab til avisen:

"Som sagt så har timeout-opkald (mistede opkald, red.) altid eksisteret og er et grundlæggende vilkår, som naturligvis skal forhindres bedst muligt. Akutberedskabet har en ambition om at besvare samtlige opkald hurtigst muligt og inden for fem sekunder og har et stort fokus på det. Ledelsen er naturligvis opmærksom på opkald, der ikke har været besvaret inden timeout, lyder det i et svar fra akutberedskabets ledelse."

Fredag bestilte Region Hovedstaden en undersøgelse af opkaldsproblemerne.

Ritzau