Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Ældreservice brød kontrakt 90 minutter før påske

Dermed havde 68 ældre borgere for en kort stund udsigt til at sidde uden personlig pleje og rengøring i over en uge
13. APR 2012 13.30

HØJE-TAASTRUP: Med blot halvanden times varsel opsagde PP Ældreservice fredag eftermiddag før påske kontrakten med Høje-Taastrup Kommune. En række ældre borgere – hvoraf nogle er meget plejekrævende – havde dermed udsigt til at sidde uden personlig pleje og rengøring i påsken.

Men med hurtig og resolut handling fra kommunens side var der i løbet af blot et par timer skaffet erstatningshjælp til samtlige 68 borgere – i form af egne medarbejdere og vikarer.

Borgmester Michael Ziegler (K) er stolt af, at kommunen så resolut formåede at sikre fortsat betjening af borgerne lige op til en højtid.

- Det er vores pligt at sikre, at vores ældre borgere får den hjælp, de er berettiget til, men at det kan ske så hurtigt og så smidigt, som tilfældet er her, det er virkelig flot. Så stor tak til medarbejderne herfra og også stor tak til de berørte borgere, som har taget det virkelig pænt.

Pengene tilbage
PP Ældreservice ApS begrundede opsigelsen af kontrakten med en massiv sygemelding blandt deres medarbejdere. Kommunen betragter opsigelsen som uberettiget og vil kræve erstatning for de merudgifter, som kommunen har fået.

- Vi skal værne om borgerne og om skattekronerne, så derfor får dette også et økonomisk efterspil. Vi vil kræve erstatning for de merudgifter, som vi har fået, og vi vil også fastholde et tilbagebetalingskrav, som vi har, siger Bjarne Kogsbøll, fungerende formand for Ældreudvalget.

PP Ældreservice har siden 2003 været godkendt til at levere rengøring og personlig pleje. 68 borgere er berørt af opsigelsen, og hovedparten har allerede valgt ny leverandør. De resterende bliver betjent af kommunens hjemmepleje, indtil de eventuelt vælger at skifte til en ny privat leverandør.

Foto: Flickr

lcl