dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Folkeskoleaftalen fordeler midler målrettet de mest udfordrede elever lige ud over landets skoler. Dermed rammer folkeskoleaftalen skævt, mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

AE: Folkeskoleaftale rammer skævt

En skole i Gentofte får lige så meget hjælp som en skole på Lolland. I stedet bør pengene i folkeskoleaftalen målrettes de mest udfordrede elever, mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
17. MAJ 2024 6.45

Folkeskoleaftalen tager ikke højde for store geografiske forskelle, hvilket betyder at en skole i Gentofte får lige så meget hjælp som en skole på Lolland. Dermed rammer politikerne skævt ved at ved at fordele midler målrettet de mest udfordrede elever lige ud over landets skoler, viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af data fra Danmarks Statistiks registre.

Et bredt flertal i Folketinget indgik i marts en folkeskoleaftale, der afsætter 500 millioner kroner til en styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik. Målgruppen er de cirka 10 procent fagligt mest udfordrede elever i den enkelte folkeskoles almenklasser.

Men på cirka halvdelen af alle folkeskoler er der færre end 10 procent af 9.-klasses-afgangseleverne, der ikke bestod dansk eller matematik i 2023. Omvendt er tallet på cirka halvdelen af folkeskolerne flere end 10 procent.

- Fordelingen af den styrkede indsats rammer helt skævt. En skole, hvor alle eleverne i forvejen består dansk og matematik, vil få lige så stor del i pengene som en skole, hvor 20, 30 eller 40 procent af eleverne er udfordrede, siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Bør målrettes hver skole

På 5 procent af folkeskolerne bestod alle elever dansk og matematik i 2023, mens der på 15 procent af folkeskolerne var mere end hver femte elev, der ikke bestod både dansk og matematik.

- Det er meget positivt, at politikerne styrker indsatsen over for udfordrede elever, men pengene bør målrettes de mest udfordrede elever i dansk og matematik på landsplan. Ikke de mest udfordrede elever på hver skole. Der er rigtig mange skoler, hvor mange i forvejen består dansk og matematik, siger Emilie Damm Klarskov.

I 2023 bestod 11,5 pct. af eleverne i folkeskolernes 9. klasser ikke afgangsprøverne i både dansk og matematik på landsplan, men tallet dækker over store forskelle mellem kommunerne. I Gentofte Kommune var der kun 2,5 procent af eleverne, der ikke bestod både dansk og matematik i 2023. I Lolland Kommune bestod 34 procent ikke både dansk og matematik.

Folkeskoleaftalen afsætter 500 millioner kroner til intensiv undervisning målrettet de cirka 10 procent af eleverne med de svageste faglige forudsætninger på hver folkeskole.

dotn

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/ae-folkeskoleaftale-rammer-skaevt

GDPR