
AARHUS: Det kommunalt støttede Aarhus Symfoniorkester har brugt næsten en fjerdedel af sit markedsføringsbudget på en usædvanlig reklamekampagne, hvor orkestrets ny chefdirigent præsenteres på plakater højt til vejrs på mange af byens lygtepæle. Det skriver Aarhus Stiftstidende, der har fået aktindsigt.
Ud af orkestrets markedsføringsbudget på godt en mio. kr. bruges 237.191 kr. på plakater og bannere med den nye chefdirigent Dmitry Matvienko, 34 år og født i Belarus. Han har kontrakt de næste tre år og giver sin første koncert med orkestret i Musikhuset i Aarhus den 12. september.
- Det er ikke noget, vi har tradition for her hos os, men det er normalt i branchen på internationalt plan. En chefdirigent er for et symfoniorkester, hvad en cheftræner er for et professionelt fodboldhold. Og der er rift om de dygtigste dirigenter blandt orkestrene på verdensplan, siger musikchef Jesper Nordin.
Årsregnskabet for Aarhus Symfoniorkester for 2023 viser, at Aarhus Kommune støttede orkestret med lidt under 23 mio. kr. sidste år, mens støtten fra staten var tæt ved 24 mio. Udgifterne til markedsføring var på lidt over en mio. kr.
Samlet set havde orkestret sidste år et driftsunderskud på godt 3 mio. kr. Blandt flere årsager nævnes i regnskabet, at et tilskud til "Dirigentløftet" på 1,5 mio. pga. en konteringsfejl ikke er bogført i regnskabet.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.