
AALBORG: Aalborg Havn A/S har planer om en ny, større containerterminal under arbejdstitlen Aalborg Container Terminal 2, oplyser havnen.
Terminalen skal efter planen placeres øst for den eksisterende containerterminal. Vanddybden langs den 500 meter lange kaj og krandækning vil opfylde de krav, som såkaldte feedermax-skibe stiller.
Terminalen vil indeholde alle funktionaliteter, eksempelvis materialegård, 24 timers afstillerplads, faciliteter til SKAT og veterinærer med mere.
Primært nordatlantisk trafik
Alle tilgængelige beregninger tyder på, at Aalborg Havns containerforretning til vokse i fremtiden, og at kapaciteten løber ud i 2022. Samtidig vil containertrafikken i Aalborg også vokse i takt med, at oceanskibene bliver større.
Fremtiden for danske containerhavne bliver ifølge havnen netop styret af udviklingen af feederforbindelser til og fra hovedhavnene Hamburg, Bremerhaven, Antwerpen, Rotterdam og Amsterdam.
Desuden vil Aalborg Havn forsøge at fastholde og udvikle transitgods primært til og fra Nordatlanten og sekundært til og fra Østersøen. Det vil kun give mening at sejle mellem de store kontinentalhavne med de gigantiske oceangående skibe og lade feedertrafikken stå for findistributionen, siger Claus Holstein, adm. direktør i Aalborg Havn A/S.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.