Lærere skal være bedre til specialpædagogik

Bør være obligatorisk del af uddannelsen, mener lærerformand og minister
KORT NYT21. JAN 2011 9.46

Hver syvende elev mellem seks og 16 år modtager specialundervisning, og det er for mange, siger regeringen og KL, som vil have, at folkeskolen rummer flere elever med særlige behov.

Men lærerne er ikke klædt på til opgaven, viser en rapport fra Teori- og Metodecentret ved Professionshøjskolen UCC, der er udarbejdet på grundlag af 22 kommuner, der har fået midler fra Satspuljen til at fastholde svære elever i den almindelige undervisning.

En del af kommunerne har i varieret grad reduceret antallet af børn, der får specialundervisning, men der er også store problemer. Bl.a. er der så mange pædagogiske metoder at vælge imellem, at det forvirrer lærerne.

En løsningsmulighed er en mere intens brug af kommunernes pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Lærerfmd. Anders Bondo Christensen peger på, at specialpædagogik fremover bør være en obligatorisk del af læreruddannelsen. I dag er det kun 7 pct. af de studerende der vælger specialpædagogik.

Undervisningsminister Tina Nedergaard modtager ifølge Politiken idéen positivt.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt