Undervisningsministeren: Folkeskolelærerne skal undervise mere

Undervisningsministeren: Folkeskolelærerne skal undervise mere

Lærernes undervisningstid er øget, men ikke nok. Snævre bindinger i arbejdstidsaftalerne gør det unødvendigt vanskeligt at skabe en endnu bedre folkeskole. Lærerne mener, ministeriets tal her fulde af fejl

En af de sikre veje til at løfte folkeskolen er, at landets dygtige lærere tilbringer mere tid med eleverne.

Undervisningsministeriet har undersøgt folkeskolelærernes planlagte gennemsnitlige undervisningsandel af den samlede arbejdstid i skoleåret.

Tallene viser, at lærernes undervisningstid er øget. Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) glæder sig over udviklingen, men der er stadig plads til forbedringer. Flere kommuner bør skifte til en ny arbejdstidsaftale, og lærerens undervisningsandel øges, hedder det i en pressemedelelse fra hendes ministerium.

- Lærerne skal tilbringe mere tid med eleverne. Hvis alle Danmarks folkeskolelærere underviser lige så meget som i de fem kommuner, hvor lærerne underviser mest, kan det frigive cirka 2,3 millioner undervisningstimer på hver 60 minutter. Det svarer til mere end 3.000 fuldtidsstillinger og kan give undervisningen i folkeskolen et væsentligt løft.

- Samtidig kan det sikre især nyuddannede lærere en hurtig opbygning af rutine, som kan smitte positivt af på den enkeltes undervisningskompetencer og dermed bidrage til en højere kvalitet af undervisningen. Bindingerne i arbejdstidsaftalerne gør det unødvendigt vanskeligt at skabe en endnu bedre skole. Det bør vi se nærmere på. Desuden er det vigtigt, at kommunerne tænker nyt og for eksempel øger brugen af undervisningsassistenter i undervisningen, siger Tina Nedergaard.

Ministeren fremhæver, at de lokale aftaler er afgørende for at skabe bedre undervisningsresultater. Hun opfordrer derfor flere kommuner til at skifte til den nye arbejdstidsaftale, som sikrer skolernes ledelser bedre muligheder for at fremme fleksibilitet i tilrettelæggelsen af lærernes arbejde.

Danmarks Lærerforening har rejst alvorlig tvivl om undersøgelsens lødighed, og kalder den fuld af 'massive fejl'.

mou

Arbejdstidsaftalerne:
Folkeskolelærernes undervisningstid følger en arbejdstidsaftale enten fra 2005 eller fra 2008. Det er et lokalt valg i den pågældende kommune, hvilken arbejdstidsaftale skolerne skal følge.

De to forskellige arbejdstidsaftaler tager udgangspunkt i forskellige undervisningsbegreber, der ikke umiddelbart kan sammenlignes.

I de 63 kommuner, der er overgået til den nyeste arbejdstidsaftale, er den gennemsnitlige andel af lærernes arbejdstid planlagt til undervisning på 33,5 procent i skoleåret 2009/2010.

I de 35 kommuner, som stadig følger arbejdstidsaftalen fra 2005, er andelen af lærernes arbejdstid planlagt til undervisning 35,9 procent. Den planlagte undervisningstid i skoleåret 2009/2010 er den højeste i seks år.

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt