
Af Paul Hegedahl
Torben Weirup:
'Det åbne vindue - et essay om
arkitekten Johan Otto von Spreckelsen,
foto Karsten Weirup, lay-out og træsnit Gay Christensen;
edition luga, Charlottenlund 2003.
48 s., indb., 22 x 23 cm., biografi, litt.liste., rigt illustreret.
Kr. 165,00 inkl. moms.
ISBN 87-985316-3-8.
Udgivelsen er støttet af Toyota-Fonden, Konsul Georg Jorck og
hustru Emma Jorck's Fond, Højesteretssagfører C. L. Davids Legat
for Slægt og Venner, Overretssagfører I. Zeuthens Mindelegat,
Direktør Peter Lassen, Montana Møbler.
I sit forord til denne bog skriver forlæggeren, Ulla Fosholt, bl.a. følgende: 'Hjemvendt fra en rejse til Paris, stadig med Menneskehedens Triumfbue i tankerne, erfarede jeg på det lokale bibliotek, at der ikke i Danmark var udgivet nogen bog om den afdøde verdensberømte danske arkitekt Johan Otto von Spreckelsen. Dette misforhold har edition luga ønsket at råde bod på.
Denne bog handler om betagelse og den inspiration, der er frugten heraf. Betagelse af en stor arkitekt, af hans tanker, visioner og bygningsværker, udtrykt ved en forfatter, Torben Weirup, en billedkunstner, Gay Christensen og en fotograf Karsten Weirup.
Hovedvægten er lagt på Menneskehedens Triumfbue i La Défense, Paris, i taknemmelighed til og i mindet om arkitekt Johan Otto von Spreckelsen, som gav os dette enestående vindue til verden og med et håb og en tro på fremtiden.'
Om Johan Otto von Spreckelsen
Arkitekten Johan von Spreckelsen (1929-1987) var uddannet ved Kunstakademiet i København og han blev professor ved Kunstakademiets arkitektskole i 1978. I 1983 vandt han den konkurrence, som den daværende franske præsident Francois Mitterand udskrev om 'Grande Arche' for enden af 'Axe historique' i Paris. I Danmark tegnede han bl.a. flere kirker.
Om Johan Otto von Spreckelsen skrev hans ven og nære samarbejdspartner på flere projekter, den svenske landskabsarkitekt, som også var professor ved Kunstakademiets arkitektskole i København, Sven-Ingvar Andersson (1927-2007), bl.a. følgende i 'Arkitekten':' - - - Fra den amorfe masse af mere eller mindre ekspressive kontorbygninger træder 'kuben' frem med krystallets uantastelige eksakthed, - - - -
Krystallen er blevet en kube, som er blevet en triumfbue, som er blevet symbolet på menneskehedens ukuelige fremskridtstro og evighedslængsel. I denne symbolske kraft er der en lighed mellem triumfbuen i Paris og den varme religiøsitet i Vangede kirke, som ellers i alle henseender synes at hylde modsatte arkitektoniske idealer. Er disse bygninger virkelig skabt af den samme arkitekt?
Pejsen varmer på en særlig måde. Det gør den, fordi den er så usædvanlig stor og så ekstremt enkelt og præcist formet - et velproportioneret hul i væggen. Det gør den, fordi det, der brænder, ikke er almindeligt pejseved, men stokke, mere end meterlange, mere end telefonpælstykke stokke. Johan viste den venligt disciplinerede facade. Men bag den anede man en ild, der brændte med høj temperatur. Sammen dannede de et temperament, som rummede både triumfbuens kolde perfektion og sognekirkens varme fællesskab. I samspil skabte de den spænding, som føder kunstværket.'
L'Arc de Triomphe de l'Humanité
I bogen gennemgås hele forløbet omkring 'Menneskehedens Triumfbue' om konkurrencen, om udførelsen og tankerne bag den. Det skal nævnes, at der i den konkurrence, der blev udskrevet om skabelsen af dette værk, der dels skulle være et vartegn for den nye bydel La Défense dels markere 200-året for den franske revolution, deltog 424 arkitekter og tegnestuer fra 33 lande.
Der berettes også om, hvordan Johan Otto von Spreckelsen, som sin kollega Jørn Utzon (1918-2008) med Operahuset i Sydney i 1966 kom i uoverensstemmelse med bygherrerne. I Frankrig skete det, da en ny regering kom til i foråret 1986 og beskar byggeriet kraftigt. Men, det er den interessante og positive side af hele forløbet, der lægges vægt på i bogen.
I øvrigt havde både Jørn Utzon og Johan Otto von Spreckelsen Steen Eiler Rasmussen (1898 - 1990) som lærer under deres arkitektstudier.
Om forfatter, billedkunstner og fotograf
Torben Weirup (1953) har siden 1989 været kunst- og arkitekturanmelder ved Berlingske Tidende. Han har læst dansk, filmvidenskab og kunsthistorie ved Københavns Universitet. Torben Weirup har bidraget til en række antologier og leksika, og han har skrevet adskillige bøger om oplevelsesjournalistik, rejseessay samt om kunst og kunstnere, bl.a. bøger om billedhuggerne Peter Bonnén, Ingvar Cronhammar og Bjørn Nørgaard.
Gay Christensen (1950) har afholdt en lang række udstillinger og har illustreret flere bøger.
Karsten Weirup har været freelancefotograf siden 1984 og arbejder med alle former for pressefoto, illustrationer, portrætter, kunstbøger og tidsskrifter.
Et vindue
Det er tanken, at Menneskehedens Triumfbue skal være et symbolsk vindue ind mod Paris, hvor den ligger i den historiske akse, der går gennem denne by. Man kan sige, at denne bog ligeledes er et vindue til indsigt i arbejdet og tankegangen hos en af Danmarks store arkitekter og, at den er en ren fornøjelse at læse og se igennem.
Supplerende links
Her kan man bladre i bogen
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.