Randers satser på oplevelsesøkonomien

Med projektet Kreative Randers giver kommunen de kreative kræfter mulighed for at etablere et samarbejde. Herigennem er det ideen, at nye produkter og virksomheder kan få muligheden for at blomstre

Randers Kommune er gået sammen med en række samarbejdspartnere og har skabt projektet Kreative Randers.

- En stadig større del af samfundets produktion og velstand kommer fra oplevelsesøkonomien, herunder de kreative erhverv. Derfor ønsker Randers Kommune, at understøtte de kreative kræfter, der har hjemsted i kommunen, siger erhvervs- og udviklingschef Kim Kofod Hansen.

Mange traditionelle industrivirksomheder har i de senere år haft det svært. Set i det lys er der også et ønske om, at få skabt en række nye virksomheder. Med projektet Kreative Randers giver kommunen de kreative kræfter mulighed for at etablere et samarbejde. Herigennem er det ideen, at nye produkter og virksomheder kan få muligheden for at blomstre.

- Det er vores erfaring, at rigtig mange er meget dygtige til det kreative, men når det kommer til det forretningsmæssige, så kniber det mere. Vi er overbeviste om, at der ligger et stort, uudnyttet potentiale i de kreative erhverv, siger Kim Kofod Hansen.

Kommunen har desuden et mål om at skabe et spænende kreativt miljø, der kan tiltrække nye borgere. Det er også ambitionen at de kreative erhverv skal tilføre en værditilvækst til turistbranchen.

- Kreative værksteder, der laver nye spændende produkter, vil sagtens kunne være interessante besøgssteder for turisterne, mener Kim Kofod Hansen.

Konsulentvirksomhe­den playscapes har skræddersyet et forløb til de kreative virksomheder. Tilbuddet gælder både til etablerede virksomheder og for dem som har drømmen om at blive iværksætter inden for de kreative erhverv.

Frem til september vil der blive afholdt en række workshops for de tilmeldte virksomheder. På de forskellige workshops vil der blive fokuseret på de enkelte virksomheders ønsker og behov. Begreber som synlighed, netværk, forretningskoncept og produktudvikling vil blive gennemgået.

- Det er helt klart målet, at flere af de deltagende virksomheder vil ende op med et nyt produkt, siger creative director hos playscapes, Charlotte Prang.

Interesserede virksomheder kan tilmelde sig frem til den 25. februar. Startskuddet til projektet lyder den 4. marts, hvor der er informations-workshop.

mou 

 

 

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt