Gennemsnitligt har 42 pct. af de voksne, der er sammen med børnene i landets vuggestuer og børnehaver, ikke en pædagoguddannelse, skriver Politiken tirsdag. Det viser beregninger, som pædagogernes fagforening har lavet på baggrund af nye tal fra Danmarks Statistik. Tallene viser også, at fordelingen har været konstant siden 2014.
Samtidig viser de, at andelen af pædagoguddannede svinger markant - fra Hørsholm, hvor pædagogandelen er 43 pct., til Billund, hvor 72 pct. har en pædagoguddannelse med sig. Grethe Kragh-Müller, børnepsykolog og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet, vurderer, at mindst to tredjedele af de voksne i daginstitutionerne burde være uddannede pædagoger:
- Det ville give tilbud af højere kvalitet. Når vi fra politisk side stiller krav om, at børnene skal præstere tidligere og tidligere i skolen, skal de også have grundlaget for at kunne gøre det. Det vi ved, der betyder allermest for kvaliteten, er antallet af voksne omkring børnene, og om de voksne har en uddannelse. Har man ikke den nødvendige viden om børns udvikling, er det alt andet lige sværere at lave et stykke pædagogisk arbejde, som børnene får glæde af, siger hun til Politiken.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.