KL siger nej tak til forslaget om at overveje differentieret løn til folkeskolelærere, som en ny vismandsrapport fra Det Økonomiske Råd ellers lægger op til. Det skriver Politiken. Rapporten peger på, at folkeskolelærernes løn skal differencernes på samme måde som andre dele af arbejdsmarkedet, hvor lønnen hænger sammen med, hvordan man klarer sig på jobbet.
Konkret er der i rapporten lavet en analyse, hvor der er udregnet et lærerbidrag. Et bidrag, der fortæller, hvor meget én lærer bidrager til elevernes læring og resultater i forhold til et gennemsnit for alle lærere. Analysen viser, at en lærer, der er blandt de ti bedste procent, kan forbedre elevernes resultater ved afgangsprøven i dansk og matematik med op til 0,9 karakterpoint, samlignet med en lærer, der er blandt de ti dårligste.
- Jeg tror, at lærerne vil kunne opfatte det som uretfærdigt, fordi man med forslaget ikke tager højde for, at man fra skole til skole har forskellige vilkår og sammensætninger af elever. Det bliver hurtigt en teknokratisk øvelse, der viser meget lidt forståelse over for lærernes faktiske hverdag og ønsker, skriver formand for Løn- og Personaleudvalget i KL Michael Ziegler (K) til Politiken.
mag
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.