AARHUS: Kommuner skal primært tage hensyn til elevernes behov for et specialtilbud og ikke til sin egen planlægning. Det må Aarhus Kommune nu sande, fremgår det af en afgørelse fra Ankestyrelsen.
At sagen overhovedet er kommet op bunder i, at Sekretariatet for Klagenævnet for Specialundervisning tilbage i 2018 vurderede, at Aarhus var galt på den. Børn med behov for specialundervisning fik ikke de tilbud, de skulle. Kommunens visitationsprocedure var i strid med folkeskolelovens bestemmelser om visitation til specialundervisning, lød vurderingen.
Ankestyrelsen bad derefter Børne- og Undervisningsministeriet om en udtalelse og fik her understreget, at en kommune ikke kan sætte sager om specialundervisning i bero på grund af, at der mangler pladser i specialklasser og specialskoler i kommunen.
Hvis ikke kommunen umiddelbart har et tilbud, der kan imødekomme en elevs særlige behov, er kommunen forpligtet til at afveje mulighederne for at henvise eleven til et relevant undervisningstilbud i en anden kommune over for et konkret og individuelt tilpasset tilbud på skolen i ventetiden, lyder det fra Ankestyrelsen.
Kommunen vurderede i første omgang, at ventetiden på at finde et egnet tilbud i en anden kommune ville blive længere end at vente på en plads blandt tilbuddene i Aarhus - blandt andet fordi der ikke findes en landsdækkende tilbudsportal på området.
Aarhus Kommune har i anden omgang - efter ministeriets udtalelse - oplyst, at kommunen vil justere sin visitationsprocedure og blandt andet søge erfaringer i seks-by-samarbejdet, der består af de seks største kommuner.