Animation skal hjælpe ordblinde elever

Læringen kan gå lidt nemmere med animationer og film hos ordblinde børn. Man kan fx tydeligere høre end se, hvor et komma skal sættes.

MIDTJYLLAND: Projektet ”Same same but different” skal hjælpe ordblinde i undervisningen gennem tegning og animationsfilm. Dansk i grundskolen er nemlig kendetegnet med skriftlige metoder som analyse og diktat, men det nye projekt skal sætte mere fokus på visuelle kommunikations- og læringsmetoder.

Det oplyser VIA, der står bag projektet sammen med The Animation Workshop, og projektet har netop fået støtte af Region Midt Kulturpulje. Ordblinde børn skal med projektet få større lyst til at lære gennem fx film.

- Ordblinde børn har fra starten lært, at de har svært ved at lære. Med ’Same same but different’ bruger vi film til at skabe et nyt sprog, så de kan lære på lige fod med de andre, siger Hanne Pedersen, leder af Animated Learning Lab.

Laver film i stedet for at læse

I stedet for at læse om et emne eller lave en skriftlig stil, skal eleverne selv producere en tegnefilm.

- Det giver en langt større sprogforståelse hos ordblinde elever, fordi de bliver tvunget til at undersøge ordene – hvordan viser vi for eksempel en glad mand? Vi kan for eksempel også lære om komma gennem animation – et komma er en pause i filmen. Jeg har haft ordblinde elever, der har sagt ’der mangler et komma’, fordi der tydeligt mangler en pause i filmen, siger Hanne Pedersen.

Projektet laver forskellige prototyper, som lærere og pædagoger kan bruge til en mere visuel undervisning. Forhåbentlig kan det på sigt integreres i lærer- og pædagoguddannelserne på VIA og indgå i efter- og videreuddannelse til grundskolelærere og pædagoger.

”Same same but different” er godkendt af Region Midt Kulturpulje og bruges blandt andet på tre skoler fra Favrskov, Randers og Viborg kommuner.

ibs

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev