KL og Danmarks Lærerforening har undersøgt, hvordan undervisning kan tilrettelægges, så den i højere grad inddrager elevernes hverdag, erfaringer og interesser.
Det er der kommet et inspirationsmateriale til skoler og kommuner ud af. Det består blandt andet af konkrete eksempler på praksisnær undervisning, som skal være med til at styrke nærheden i fagene, og at eleverne forstår, hvad fagene kan bruges til.
- Vi skal blive bedre til at vække børn og unges nysgerrighed over for de praktiske fag og arbejdsmetoder. Både fordi de praktiske elementer i fagene giver nogle andre og ofte inspirerende læringsmiljøer. Men også fordi det forhåbentlig kan få flere børn og unge til at se mulighederne i at tage en erhvervsuddannelse, siger Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's Børne og Undervisningsudvalg.
Materialet er lavet sammen med forskere fra VIA University College.
KL og Danmarks Lærerforening vil i den kommende tid formidle materialerne ud til skoler og kommuner.
- Jeg er glad for, at der er sat ord på, hvad praksisfaglighed og anvendelsesorienteret undervisning betyder, og hvordan lærere og pædagoger kan gribe det an på skolerne. Det er første skridt til at få det ud og leve i klasseværelserne, siger Thomas Gyldal Petersen.
Læs mere om Praksisnær undervisning i skolerne.
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.