Massive investeringer i Aarhus skal forhindre trafiksammenbrud
Trafikken på ringgaden i Aarhus ventes at sande til i morgentimerne i løbet af de kommende år, hvor færdslen øges med 25 pct.
Foto: Jan Dagø, Ritzau Scanpix

Massive investeringer i Aarhus skal forhindre trafiksammenbrud

Helt nye beregninger siger, at trafikken i Aarhus reelt bryder sammen i 2035. Rådmand Bünyamin Simsek (V) fremlagde i går løsningsforslag for i alt 16 mia. kr.
11. SEP 2019 12.02

AARHUS: Aarhus skal investere massivt i infrastruktur, hvis byen ikke skal bryde sammen af trafikkøer. Nye beregninger tegner et alvorligt billede af sammenbrud på alle overordnede vejforbindelser i 2035, hvis der ikke investeres massivt. F.eks. siger de nye prognoser, at Ringgaden og Ringvejen skal have plads til 25 pct. flere biler i morgentrafikken i løbet af få år.

Det kommer til at koste mange penge. Måske et tocifret milliardbeløb over de kommende årtier.

- Vi er en by i voldsom vækst. Frem til 2050 bliver vi 110.000 flere borgere i kommunen, og vi bliver et stadigt kraftigere centrum i den østjyske byregion. Det er dyrt af vokse så kraftigt, og det er vi nødt til at forberede os på allerede nu, hvis vi ikke skal blive kvalt af vores egen succes, siger rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V).

Han præsenterede tirsdag beregninger for den trafikale udvikling i Aarhus frem mod 2050, som Teknik og Miljø har ved hjælp af en ny trafikmodel har udarbejdet. Sammen med beregningerne præsenterede han et katalog med konkrete bud på, hvad der skal til for at vende udviklingen.

Investeringer i veje og kollektiv trafik
Kataloget peger på investeringer i alle transportformer på 9,2 mia. kr. de næste ti år og i alt 16 mia. kr. frem mod 2050. Det drejer sig om nye strækninger med højklasset kollektiv trafik, en ny trafikcentral, udvidelse af Ringvejens kapacitet, udvidelse af en række indfaldsveje og omkring 70 andre projekter, der skal forhindre sammenbruddet.

- Jeg vil anbefale mine kolleger i byrådet, at vi tager udfordringen her meget alvorligt. Vi skal om kort tid drøfte kommunens anlægsinvesteringer de næste ti år, og jeg vil gøre mit for at gøre det klart for byrådet, hvilken skade byen – og livet i den - vil tage, hvis vi ikke gør noget markant for infrastrukturen. Derfor har jeg fremlagt et katalog af tiltag, der vil skabe fremkommelighed for alle, og give aarhusianerne mulighed for at komme frem med det transportmiddel, som kan få deres hverdag til at gå op bedst muligt, siger Bünyamin Simsek.

Han skønner, at sammenbrud i morgentrafikken på alle byens indfaldsveje vil gøre det umuligt at fastholde vækstraten i Aarhus og blive ved med at tiltrække den arbejdskraft, som erhvervslivet har brug for.

- Det er store radikale og kostbare investeringer, vi står overfor, men de er også nødvendige, hvis vi skal fastholde Aarhus som Vestdanmarks lokomotiv. Vi står i spidsen for det bybånd, der om 20 år vil strække sig fra Randers til Kolding og udgøre en fjerdedel af Danmarks befolkning. Og det er helt særlige udfordringer, vi har, for at skabe sammen-hæng i mobiliteten over så stort et område, tilføjer Bünyamin Simsek.

Blandet modtagelse
Støtte får han ikke fra et samlet byråd. Jan Ravn Christensen (SF) kalder rådmandens oplæg for 'katastroferetorik'. 

- De fleste løsninger handler om mere plads til biler - og det ved vi blot avler endnu mere trafik. Det er fuldkommen utopi at forstille sig, at vi skulle bruge omkring en mia. kr. på trafikområdet om året i de kommende 10 år. Det vil føre til massive besparelser på velfærden, skriver Jan Ravn Christensen i en mail til TV2 Østjylland.

Til gengæld bakkes han op af Erhverv Aarhus, som ser på beregningerne med stor alvor.

- Tallene taler et meget klart og alvorstungt sprog. Et trafikalt sammenbrud vil have katastrofale følger for byens virksomheder og til tusindvis af ansatte, der er dybt afhængig af en velfungerende infrastruktur. Det gælder alle former for transport, siger direktør for Erhverv Aarhus, Marc Perera Christensen til TV2 Østjylland.

MG

 
Eksempler på investeringer fra 'Mobilitet frem mod 2050 - Anlægskatalog':

  • Ramper ved Ravnsbjergvej - ca. 153 mio. kr.
  • Udvidelse af Ringvejen til seks spor - deraf to busbaner (BRT) - ca. 420 mio. kr.
  • Udvidelse af Genvejen fra to til fire spor - ca. 145 mio. kr.
  • Niveaufri krydsning Ringvejen/Silkeborgvej - ca. 300 mio. kr.
  • Døgnbemandet trafikcentral - ca. 81 mio. kr.
  • Udbygning af cykelforbindelser til oplandsbyer - ca. 100 mio. kr.

Kilde: Aarhus Kommune

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt