
HOVEDSTADSOMRÅDET: Et centralt punkt i regeringen og Dansk Folkepartis store infrastrukturplan er anlæggelse af ny motorvej rundt om hovedstadens sydlige del - Ring 5. I første omgang vil man igangsætte en forundersøgelse af en ny motorvej i den sydlige Ring 5-korridor fra Køge til Frederikssundsmotorvejen.
Planerne vækker dog massiv kritik i de berørte kommuner, og nu har modstanden også manifesteret sig på usædvanlig vis på Christiansborg, hvor et tværpolitisk samarbejde mellem tre folketingsmedlemmer har til formål at bremse vejprojektet.
Folketingsmedlemmerne Liselotte Blixt fra Dansk Folkeparti, Jacob Mark, SF, og Zenia Stampe, De Radikale er gået sammen med Morten Dahlin, byrådsmedlem i Greve og folketingskandidat for Venstre om at danne alliancen.
De fire kalder sig selv 'Ringmafiaen', som en reference til forrige årtusindes tværpolitiske samarbejde mellem Venstres Svend Heiselberg, den konservative Kaj Ikast, Arne Melchior fra Centrumdemokraterne samt Jens Risgaard Knudsen og Helge Mortensen fra Socialdemokratiet, som uofficielt gik under navnet Den jyske trafikmafia.
Gruppen vil bekæmpe planerne om den nye motorvej, selvom både Morten Dahlin og Liselotte Blixt dermed går imod egen partilinje. De fire politikere peger på, at Ring 5 Syd ikke løser trængselsudfordringerne rundt om København, og at de mange milliarder en motorvej vil koste, bedre kan bruges på andre måder. De fire politikere understreger, at deres nye trafikmafia er åben for andre folketingsmedlemmer, hvis man sympatiserer med sagen.
Går imod eget bagland
- Jeg er ikke kun folketingspolitiker, jeg er også byrådspolitiker, og jeg har hjemme i Greve Kommune, hvor jeg synes, vi har rigtig meget støj i forvejen, og ting der gennemskærer vores landskaber. Ja, jeg går imod mit eget bagland, men jeg har taget en snak med vores trafikordfører (Kim Christiansen, red.), og det er en af grundene til, at man så også har givet sig lidt på planen. Man har sagt, at nu vil man søge alternativer, siger Liselotte Blixt til TV 2 Lorry.
Byrådene i både Roskilde, Solrød og Greve har allerede givet deres utilfredshed med planerne til kende, mens adskillige borgerforeninger i Roskilde-området har opfordret byrådet til at følge trop.
Ingen nordlig halvdel
Ring 5 har været på - og af - tegnebrættet siden 1982, og i den oprindelige plan skulle den nye motorvej strække sig over 70 km fra Køge i syd til Nivå øst for Hillerød i nord.
I infrastrukturplanen er det kun den sydlige halvdel, man arbejder videre med, for også kommunerne i hovedstadsområdets nordlige ende har arbejdet mod planerne.
Det har dog også affødt kritik fra politikere, som gerne vil have en ny trafikkoridor, der kan afhjælpe trængslen på det nuværende vejnet.
- Man vælger at skrotte den nordlige halvdel af den motorring 5, som ellers skulle sikre, at de biler, som ikke havde ærinde i København, kunne dirigeres udenom de tætbefolkede områder. Regeringen har nu bevist alt det, jeg frygtede, nemlig at den er mere sort end grøn, og at den ikke ønsker at tage reelt ansvar for udviklingen af den samlede hovedstad, sagde Trine Græse (S), som udover at være Gladsaxes borgmester også er medlem af KL's Miljø- og Forsyningsudvalg, da Infrastrukturplanen blev offentliggjort i sidste måned.
Tidshorisonten i Ring 5 motorvejsstykket er ifølge Transportministeriet cirka syv år, og anlægsomkostninger anslås forsigtigt til 6,5 mia. kr., men da linjeføringen ikke er fastslagt, kan det tal ændre sig markant. Den samfundsøkonomiske forrentning af projektet vurderes til ti pct.
Rettet 08.02: Morten Dahlin er folketingskandidat, ikke folketingsmedlem som tidligere skrevet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.