Forsker: Børn skal mærke, at de er betydningsfulde
Louise Klinges forskning viser, at lærer-elev-relationen har afgørende betydning for børnenes engagement, læring, stressniveau, selvfølelse, selvregulering og sociale adfærd.
Foto: Ritzau Scanpix

Forsker: Børn skal mærke, at de er betydningsfulde

Beslutningstagerne glemmer ofte, hvad der karakteriserer børn og unge, siger ph.d. Louise Klinge.
30. JAN 2019 11.42

Hvis ønsket om en bedre folkeskole skal blive en realitet, bør man blandt andet tage et kig på relationen mellem eleverne og de voksne lærere og pædagoger.

Sådan lyder det fra Louise Klinge, ph.d. og skolekonsulent. Det er nemlig vigtigt, at eleverne kan mærke, at de har en betydning for de voksne, viser hendes forskning. Ellers vil de ikke frivilligt følge den voksnes lederskab.

- Bliver barnet mødt med indhold og metoder, som tager afsæt i børns måde at være i verden på, engagerer de sig, og skolen bliver meningsfuld. Det er der, hvor nogle beslutningstagere ofte glemmer, hvad det er, der karakteriserer børn og unge, siger hun.

Røv-til-bænk-undervisning
Desværre kan mange lærere og pædagoger ofte ikke nå at lave en undervisning, der er sansende og skabende, selvom de godt ved, hvilken undervisning der fungerer bedst, mener hun.

- Det er et stort problem, at rigide krav om boglige mål, der skal nåes, leder til en overvægt af gammeldags tavleundervisning. Der er selvfølgelig skoler, hvor der foregår andre ting, og hvor man er enormt innovative, men i overvejende grad er der stadig for meget røv-til-bænk-undervisning, fortæller Louise Klinge.

Louise Klinge fortæller om sine forskningsresultater på KL's Børn & Unge Topmøde, der starter torsdag i Aalborg.

 

Abonnenter på kommunen.dk kan læse hele interviewet her.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt