V og K i Århus forstår ikke, hvorfor chaufførerne, der ikke længere er kommunalt ansatte, skal omfattes af de samme gunstige rettigheder i hele første udbudsperiode
Busdriften i Århus skal udbydes, og Arriva har vurderet, en potentiel besparelse på 70 mio. kr. årligt fordufter, fordi borgmester Nicolai Wammen (S) forlodt har sikret buschaufførerne de samme løn- og arbejdsvilkår de første otte år, skriver Jyllands-Posten.
- Det er et direkte ønske og en prioritering fra borgmesteren, at vi ikke skal have de 70 mio. kr. i kassen. Hensynet til de faglige organisationer går her før hensynet til den service, som vi har råd til overfor borgerne, siger rådmand Gert Bjerregaard (V), der ligesom Marc Perera Christensen (K) er stærkt kritisk overfor, at de øvrige partier ikke blev inddraget, før borgmesteren og rådmanden med held opfordrede Midttrafik til at ændre udbudsvilkårene.
Borgmester Nicolai Wammen (S) afviser kritikken. For det første mener han, at Arrivas analyse ikke holder. Der er fortsat et stort potentiale for gevinst ved udbuddet, mener borgmesteren.
- Desuden er det vigtigt, at den enstemmige beslutning i Midttrafiks bestyrelse giver ro om busdriften i Århus, så vi ikke risikerer Ribus-tilstande. Vi har ikke brug for måneder med ballade og dårlig busdrift, oven i købet i en tid, da der er problemer med at rekruttere chauffører. Det vil i sidste ende koste Århus rigtig mange penge, siger Nicolai Wammen, der ikke ser noget odiøst i, at han har givet sit råd til bestyrelsen.
- Det er et direkte ønske og en prioritering fra borgmesteren, at vi ikke skal have de 70 mio. kr. i kassen. Hensynet til de faglige organisationer går her før hensynet til den service, som vi har råd til overfor borgerne, siger rådmand Gert Bjerregaard (V), der ligesom Marc Perera Christensen (K) er stærkt kritisk overfor, at de øvrige partier ikke blev inddraget, før borgmesteren og rådmanden med held opfordrede Midttrafik til at ændre udbudsvilkårene.
Borgmester Nicolai Wammen (S) afviser kritikken. For det første mener han, at Arrivas analyse ikke holder. Der er fortsat et stort potentiale for gevinst ved udbuddet, mener borgmesteren.
- Desuden er det vigtigt, at den enstemmige beslutning i Midttrafiks bestyrelse giver ro om busdriften i Århus, så vi ikke risikerer Ribus-tilstande. Vi har ikke brug for måneder med ballade og dårlig busdrift, oven i købet i en tid, da der er problemer med at rekruttere chauffører. Det vil i sidste ende koste Århus rigtig mange penge, siger Nicolai Wammen, der ikke ser noget odiøst i, at han har givet sit råd til bestyrelsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.