
HJØRRING: - Vindmøllerne får en dobbeltrolle, og det arbejder ledelsen af havnen også frem imod, siger Søren Smalbro (V).
Det drejer sig om udvidelsen af Hirtshals Havn, hvor vindmøller er en del af planen, der også omfatter en hårdt tiltrængt udvidelse af havneindsejlingen. Forholdene nu er nemlig sådan, at det kræver særdeles lokalkendte skibsførere og godt vejr. Men en udvidelse af indsejlingen vil selv de store færger kunne anløbe havnen i meget dårligt vejr.
Men havneudvidelser koster, og det er kommunens økonomi ikke til.
- Det er svært at lave en businesscase, der ser fornuftig ud. Derfor tænker vi vindmøllerne til at finansiere havneudvidelsen. Vi skal ikke have lavet noget, der er en belastning for vores kommune, fortæller Søren Smalbro.
Der er i dag allerede fire vindmøller på Hirtshals Havn, der betaler husleje for pladsen. Det er denne metode, som nu skal anvendes igen. Samtidig skal møllerne producere strøm, der på sigt kan bruges til PtX, som skal sørge for grøn brændstof til skibstrafikken.
Vindmøller placeret i Hirtshals var en af sidste års kommunalvalgs helt store emner i Hjørring Kommune, og det er heller ikke lang tid siden at selvsamme Søren Smalbro gav udtryk for en lidt anden holdning overfor Nordjyske i oktober måned 2021.
- Det er voldsomt mange vindmøller, som der er lagt op til omkring Hirtshals. Det vil sætte et meget stort aftryk på byen. Hirtshals skal også kunne være i det her, sagde Søren Smalbro sidste år.
Nu er han nybagt borgmester og vindmøllerne skal finansiere en udvidelse, som havne som Rønne, Hanstholm og andre allerede har fået lavet i Danmark.
- Det er en stor opgave, vi står foran. Det handler i høj grad også om at sikre aktivitetsniveauet på havnen. Kunderne kan jo sejle et andet sted hen, siger borgmesteren.
Han kender også udmærket prisskiltet på en havneudvidelse, der nemt kan løbe op på en mia. kr.
- Vi ved jo fra Frederikshavn, at en havneudvidelse koster 1.000 mio. kr. inden man er færdig. Jeg siger altid 1.000 mio. kr. Når man siger en 1 mia. kr. - så siger folk bare ”nå”, men når man siger 1.000 mio. kr., så kan folk forholde sig til, at det svarer til at købe et hus, fortæller Søren Smalbro.
Mens det andre steder i landet ikke er muligt at købe et hus til 1 mio. kr. – så er der i Hjørring Kommune ifølge en af Danmarks boligportaler hele 273 huse at købe til under en mio. kr.
- Vi skal have lavet den ”landingsbane”, for vi snakker netop om, at havneindsejlingen skal være sådan, at skibene kan komme ind med fuld fart i havnen. Den er et knudepunkt for person- og varetransport. Det skal vi sikre, at den bliver ved med at være. Trafik er lig med mennesker, og det er turister, forklarer Søren Smalbro, der også forventer, at havneudvidelsen vil gavne turismen i kommunen.
Den grønne fremtid
Samtidig skal der også være et større svaje-bassin og mere kajplads. Og der er endnu større tanker bag havneudvidelsen.
- Pladsen vil klart betyde noget. Vi vil kunne udvide hele paletten af, hvad havnen kan tilbyde, forklarer borgmesteren.
For selvom Søren Smalbro ikke tager munden for fuld med ambitionerne med den grønne omstilling for Hirtshals Havn, så arbejdes der allerede på at udvikle sådanne planer gennem udviklingselskabets Greenport North i Hirtshals.
- Der er behov for at få en grøn tankstation på vores havn, siger Søren Smalbro.
Betydningen af havneudvidelsen for Hirtshals lader borgmesteren ikke herske den fjerneste tvivl om.
- Aktiviteterne både skaber og hjælper fastholdelse af arbejdspladser. Det vil smitte af på byen og området, og det vil være helt fantastik, lover Søren Smalbro.
Egenskaber for en bestyrelsesformand
Han står foran en stor opgave med havneudvidelsen både som borgmester og dermed en medfødt rolle som næstformand for havnens bestyrelse.
I Esbjerg og i Thisted kommuner har to Venstre-borgmestre været med til, at Søren Gade (V) som kommende formand for Esbjerg Havn og Kristian Jensen skal overtage samme post for Hanstholm Havn. Umiddelbart kan Søren Smalbro godt se, hvorfor de to havne har hentet to forhenværende ministre til hvervet som bestyrelsesformand.
- Det at drive havn drejer sig også om at have en profil, for Esbjerg og Hanstholms vedkommende kan jeg godt se en idé i det. Det at drive havn drejer sig også om at kunne gøre sig attraktiv. Det er markedsføring at vælge den type, siger Søren Smalbro og understreger, at Hirtshals Havns nuværende formand Anker Laden-Andersen er virkelig god, og besidder netop de rette kompetencer.
Den endnu ikke besluttede havneudvidelse forventes ifølge Hirtshals Havns hjemmeside at kunne stå færdig i 2026.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.