Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Et billede fra KV13: Kommunen fjerner valgplakater, der hænger ulovligt i Aarhus' elmaster. Og der bliver flere og flere valgplakater ved kommunalvalgene.
Foto: Charlotte De La Fuente, Ritzau Scanpix

KV21:
Valgplakater og Instagram virker

Myreflittige KV-kandidater gør alt for at blive valgt: Sætter plakater op, skriver på sociale medier, deltager i vælgermøder og deler ting ud i gågaderne. Og det hele virker, viser forskning.
24. APR 2021 9.00

PODCAST: Valgplakater virker. Det fastslår professor Kasper Møller Hansen, Københavns Universitet, i en ny udgave af podcasten Vi nørder valg fra Kommunen.dk

- Antallet af valgplakater er eksploderet. Ved valget i 2009 var det under halvdelen, der satte valgplakater op, i 2017 benyttede 75 pct. af kandidaterne valgplakater, fortæller han.

Nogle partier har nærmest gjort en videnskab ud af valgplakaterne og analyserer, hvor højt de skal sidde i lysmasterne for at blive set inde fra bilerne, hvor tæt de skal sidde, i hvilke områder af kommunen de virker bedst.

Undersøgelse

Det fremgår altsammen af den store undersøgelse som halvdelen af de 9.500 kandidater ved KV17 har deltaget i ved at besvare en lang række spørgsmål.

Kandidaterne fortæller også om deres anvendelse af sociale medier, deltagelse i vælgermøder, tv-debatter og uddeling af materiale i gågaderne.

Ud fra kandidaternes mange svar kan forskerne sammenstykke et billede af, hvor aktive kandidaterne er. Og de er ifølge Kasper Møller Hansen særdeles flittige i valgkampen.

Facebook-stemmer

I podcasten fortæller han også, at der er meget at hente for kandidater, der i god tid har fået opbygget en stor gruppe af følgere på sociale medier. Har man 500 følgere på Facebook, kan de veksles til 250 personlige stemmer og sende kandidaten ind i byrådet.

Kasper Møller Hansen giver også sit bud, hvad der bliver det nye i valgkampen op til KV21. Lyt med her.