dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
En femtedel af alle børn i daginstitutioner vokser op med omstændigheder, der påvirker deres udviklingsmuligheder negativt.
Signe Goldmann, Ritzau Scanpix

Rapport fra EVA:
Udsatte børn hjælpes ikke nok i daginstitutionerne

Undersøgelse peger på, at kommunerne bedre kan hjælpe udsatte børn, hvis de taler samme sprog og udveksler erfaringer.
2. FEB 2022 11.18

I en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet blandt dagtilbudschefer i 80 kommuner, vurderer samtlige chefer, at der er udsatte børn i deres kommune, der i en eller anden grad ikke får den hjælp, de har brug for.

Rapporten fra undersøgelsen er rettet mod kommunale og nationale embedsfolk og politikere, der arbejder med praksis omkring børn i udsatte positioner inden for dagtilbudsområdet, og giver bedre mulighed for et fælles sprog og udveksling af erfaringer kommunerne imellem. 

En tredjedel af de adspurgte dagtilbudscheferne vurderer, at der "i høj grad" er brug for at udvikle den måde, kommunen arbejder med at hjælpe børn i udsatte positioner. I Danmark vokser ca. 20 pct. af alle børn op med omstændigheder, der påvirker deres udviklingsmuligheder. Det kan være en social og/eller økonomisk udsat familiebaggrund, sygdom, sprogvanskeligheder, fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser. Omstændigheder, der går ud over de 0-6 åriges udvikling her og nu, og som også på længere sigt gør det svært for dem at klare sig i uddannelsessystemet.

- Det er bekymrende, at antallet af børn i udsatte positioner stiger, og at det ikke lykkes med at hjælpe alle børn i udsatte positioner i dagtilbud tilstrækkeligt, siger direktør for EVA, Christina Barfoed-Høj.

Kommunernes udfordringer

Dagtilbudsområdet er kendetegnet ved et væld af understøttelseformer, der kan hedde noget forskelligt i de forskellige kommuner. Rapporten fra EVA tilbyder et fælles sprog til at få overblik over kommunernes værktøjskasser, så den enkelte kommune kan foretage et serviceeftersyn af sine understøttelsesformer og bedre udveksle erfaringer med andre kommuner. 

Undersøgelsen kan bidrage til mere viden om, hvordan kommunerne konkret kan understøtte de udsatte børn, og den tager udgangspunkt i fem hovedkategorier inden for kommunernes muligheder for at sætte ind: pædagogisk støtte, tværfaglig støtte, støtte til systematik, strukturel støtte og anden støtte. EVA har i et bilag til rapporten lavet en kortlægning af kommunernes understøttelsesformer.

Forebyggende støtte er udbredt i kommunerne, men opleves i mindre grad at matche børn i udsatte positioner, fremgår det af rapporten. Undersøgelsen viser, at cirka to ud af tre kommuner (68 pct.) har  forebyggende understøttelse - altså at gøre det almene tilgængeligt for alle børn - som understøttelsesform.

Godt halvdelen at kommunerne (55 pct.) fokuserer på foregribende understøttelse, der skal mindske specifikke vanskeligheder hos et barn eller en gruppe.

Og endelig er der kun lidt mere end en tredjedel af kommunerne (36%) der har en indgribende understøttelse, hvor der sættes målrettet ind om et specifikt barn, for eksempel i aktuelle børnesager.

Kalder på nationale løsninger

EVAs undersøgelse peger på flere udfordringer for dagtilbuddene og kommunerne, bl.a. på lovgivning, der kan opleves som modstridende og problemer med at rekruttere personale.

Et af kerneproblemerne er manglen på tilstrækkeligt veluddannet personale, og det kan de enkelte kommuner ikke løser. Tværtimod er der her tale om strukturelle udfordringer, der kalder på nationale løsninger, lyder det fra EVA:

- Det er for eksempel vigtigt, at vi i forbindelse med den kommende revision af pædagoguddannelsen og i efter- og videreuddannelsesindsatser har fokus på både grundlæggende pædagogiske og specialpædagogiske kompetencer. Det er også centralt at have et nationalt fokus på rekrutteringen af uddannet personale til dagtilbuddene, siger Christina Barfoed-Høj.

Bupl kræver løft af pædagoguddannelsen

Ifølge Bupls formand Elise Rimpler ligger konklusionerne fra EVA-rapporten helt i tråd med forskning, der viser, at et højt uddannelsesniveau og gode normeringer er afgørende for kvaliteten i dagsinstitutionerne. Ikke mindst når det gælder indsatsen over for børn i udsatte positioner.

- Det kræver et løft på mindst 350 mio. kr. at bringe pædagogudannelsen op på det niveau, der er brug for. Og det haster, hvis vi skal sikre dygtige pædagoger nok til fremtiden. Alligevel ser vi, at pædagogandelen falder, og at pædagoguddannelsen igen og igen bliver forbigået. Det er at svigte ambitionen og børnene, siger Elise Rimpler, og henviser til regeringen og støttepartiernes ambition om, at Danmark skal være verdens bedste land at være barn i.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/udsatte-boern-hjaelpes-ikke-nok-i-daginstitutionerne

GDPR