Kørselstjenesten har fået en række prominente navne til at hjælpe sig med at blive lovlige i flere lande – heriblandt en tidligere konkurrencekommisær i EU.
Uber har på det seneste været i modvind i USA, hvor selskabets chauffører har demonstreret for at få bedre rettigheder og løn. Uber er i forvejen blevet gjort ulovligt i flere lande, og det er altså blandt andet de udfordringer, som det nye udvalg skal hjælpe Uber med.
Udvalget består blandt andre af hollandske Neelie Kroes, en af Margrethe Vestagers forgængere på posten som EU’s konkurrencekommissær, den tidligere amerikanske transportminister Ray LaHood samt Perus tidligere premierminister Roberto Danino. Udvalget har gennemført sine første møder denne uge, siger Ubers chefrådgiver, David Plouffe.
– Vi har haft dynamiske diskussioner om alle aspekter af vores forretning og de udfordringer og muligheder, som Uber har foran sig rundt omkring i verden. Mens samkørsel vokser, ser vi frem til at få værdifulde råd fra vores indsigtsfulde udvalg. I årtier har transportpolitik stået i skyggen af økonomi, uddannelse og sundhed. Men transport er faktisk nøglen til alle de politikområder, skriver Plouffe en blog ifølge techcrunch.com.
Antallet af danske Uber-chauffører vurderes at være omkring 1500. Det er stadig uafklaret, om Ubers tjeneste står på den rette side af loven i Danmark. En retssag i Københavns Byret skal klarlægge, om chaufførerne kan straffes for at køre piratkørsel. Når den sag er afsluttet i juni, kan en større sag mod selskabet eventuelt begynde, har justitsminister Søren Pind (V) tidligere slået fast.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.















