Af Jan Trøjborg
KL er på flere punkter kritisk over for lovændringen. Med de nye regler påføres kommunerne ekstra udgifter, idet en række kommuner nu får begrænset og fordyret deres adgang til at omklassificere kommunale veje. Og det oven i købet, efter vi har vedtaget historisk stramme budgetter, hvor mange kommuner har budgetteret med besparelser, der nu falder bort.
Baggrunden er, at transportministeren i sidste måned fremsatte et lovforslag, der begrænser kommunernes adgang til at omdanne kommunale veje til private fællesveje. Dele af forslaget skulle få virkning, samme dag som det blev fremsat. Samme morgen traf Lyngby-Taarbæks kommunalbestyrelse en grundigt forberedt beslutning om omdannelse af en konkret vej til privat fællesvej.
Efterfølgende har Dansk Folkeparti fremsat et ændringsforslag, der flytter virkningstidspunktet for dele af den nye lov nogle timer tilbage, således at kommunens lovlige beslutning bliver gjort ulovlig. Dette ændringsforslag er nu blevet vedtaget.
Folketingets flertal har indført lovgivning med tilbagevirkende kraft udelukkende for at ændre på udfaldet af én konkret sag i én enkelt kommune. Og det vel at mærke en sag, hvor kommunens beslutning er fuld lovlig, har været længe undervejs og er særdeles grundigt forberedt.
Af KL-formand Jan Trøjborg (S)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.