En ny motorvej langs den syd- og sønderjyske vestkyst vil være langt bedre end en udbygning af E45 på østkysten, mener Tønders borgmester
Tønder Kommune peger i en kommentar til Infrastrukturkommissionens anbefalinger på, at en motorvej i det sydvestlige Jylland vil aflaste E45 og Vejlefjordbroen så meget, at det ikke bliver nødvendigt at udbygge E45.
Samtidig vil en vest-motorvej være en stærk løftestang for den erhvervsmæssige udvikling i det vestlige Jylland.
- Infrastrukturkommissionen lægger overhovedet ikke op til trafikinvesteringer i vores del af landet, men synes udelukkende at have fokus på København-, Århus- og Trekantområdet.
- Det mener vi er forkert, og på den måde lever Infrastrukturkommissionen jo heller ikke op til sin egen hensigtserklæring om, at alle landsdele skal have gode forbindelser til de overordnede transportkorridorer. Og rapporten lever da slet ikke op til regeringens målsætning om et Danmark i balance, siger borgmester Vagn Therkel Pedersen (V).
Gerne helt til Heide
Konkret foreslår Tønder Kommune, at der bygges en motorvej fra grænsen via Tønder-området til motorvej E20 (Esbjerg-Kolding-motorvejen) og videre nordpå via Varde til den nordlige del af Midtjylland.
Samtidig lægger kommunen op til, at den danske regering går i forhandling med de tyske myndigheder om tilslutning af den nye danske motorvej til den tyske motorvej ved Heide. Dermed vil der være skabt direkte forbindelse til det store europæiske motorvejsnet.
- Dermed vil en betydelig del af den overordnede trafik i Jylland rykke mod vest, så E45 aflastes. Da der samtidig er stort behov for en udbygning af den nuværende rute 11, og da en ny motorvej ubestrideligt vil skabe yderligere vækst og udvikling i vores område, er der mange gode argumenter for denne løsning, konkluderer Vagn Therkel Pedersen.
Samtidig vil en vest-motorvej være en stærk løftestang for den erhvervsmæssige udvikling i det vestlige Jylland.
- Infrastrukturkommissionen lægger overhovedet ikke op til trafikinvesteringer i vores del af landet, men synes udelukkende at have fokus på København-, Århus- og Trekantområdet.
- Det mener vi er forkert, og på den måde lever Infrastrukturkommissionen jo heller ikke op til sin egen hensigtserklæring om, at alle landsdele skal have gode forbindelser til de overordnede transportkorridorer. Og rapporten lever da slet ikke op til regeringens målsætning om et Danmark i balance, siger borgmester Vagn Therkel Pedersen (V).
Gerne helt til Heide
Konkret foreslår Tønder Kommune, at der bygges en motorvej fra grænsen via Tønder-området til motorvej E20 (Esbjerg-Kolding-motorvejen) og videre nordpå via Varde til den nordlige del af Midtjylland.
Samtidig lægger kommunen op til, at den danske regering går i forhandling med de tyske myndigheder om tilslutning af den nye danske motorvej til den tyske motorvej ved Heide. Dermed vil der være skabt direkte forbindelse til det store europæiske motorvejsnet.
- Dermed vil en betydelig del af den overordnede trafik i Jylland rykke mod vest, så E45 aflastes. Da der samtidig er stort behov for en udbygning af den nuværende rute 11, og da en ny motorvej ubestrideligt vil skabe yderligere vækst og udvikling i vores område, er der mange gode argumenter for denne løsning, konkluderer Vagn Therkel Pedersen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.