Mens landets større byer på regeringens opfordring er i gang med at sætte ind mod byernes luftforurening ved at indføre miljøzoner, hænger dunsterne fra statens egne dieseltoge fortsat i en tung tåge langt bagefter.
Det mener den radikale Århusrådmand, Peter Thyssen. Han undrer sig over, at mens bl.a. Århus er i gang med at indføre miljøzoner ved at pålægge de private ejere af store lastbiler og busser at sætte partikelfiltre på udstødningen, kører statsbanernes egne dieseltoge fortsat helt ind i byen.
- Det er uforståeligt, når et statsejet trafikselskab som DSB samtidig får lov til at sende store mængder ufiltrerede udstødningsgasser ud i byerne og langs hele banelegemet, siger Peter Thyssen.
Han har derfor skrevet til transportminister Carina Christensen (K) og miljøminister Troels Lund Poulsen (V) med opfordring til, at det offentlige nu går foran.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.