1. september er der strenge miljøkrav til lastbiler og busser, før de kan få lov at passere en nøje defineret grænse omkring København. Men dieseldrevne tog som, mellem dem det stærkt forsinkede IC4, med forældet motorteknologi og uden partikelfilter kan uhindret køre ind i hovedstadens hjerte og udlede store mængder sundhedsskadelige NOx'er og partikler.
Den mangel på konsekvens undrer både brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik og Københavns Kommune, hvor borgerrepræsentationen har vedtaget, at København skal være verdens miljømetropol, skriver Ingeniøren.
- I kommunen ville vi gerne kunne regulere togdriftens emissioner, men det har vi intet lovgivningsmæssigt grundlag for. Tværtimod er det staten, der har bestemt, hvad man må i miljøzonen omkring København, og staten har altså fravalgt at stille krav til sine egne, dvs. DSB,« fastslår områdechef Lene Mårtensson fra Københavns Kommunes Center for Miljø.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.