dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

TDC må tage drøje hug på tv-forretningen og overskuddet

De gamle knaster knager stadig for TDC i selskabets regnskab, der viser et stærkt faldende overskud
31. OKT 2017 8.51

TDC's overskud er halveret i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Det er sket trods stigende priser for mobilkunder.

På tv-siden forlader kunderne stadig selskabet i hobetal. Omsætningen i telekoncernen, der sælger tv- og telefoniløsninger til både private og erhvervslivet, faldt med fem pct. i kvartalet til 4962 mio. kr..

Udviklingen er påvirket af, at TDC mistede 18.000 tv-kunder i Danmark og 2000 i Norge. Kunderne går mod streaming i stedet for tv-pakker, og inde bag tallene er der flere dårlige nyheder.

Andelen af tv-kunder hos TDC, der har de mindste pakker og derfor anses som tættest på helt at stikke af, er steget til 34,6 pct. i kvartalet. For et år siden var tallet 31,7 pct. og i starten af 2015 var det 29 pct.

- Vi er i et tv-marked under forandring, hvor vi ser en stigende efterspørgsel efter digitalt indhold. Derfor har vi også søsat en række initiativer, der bygger bro mellem traditionelt tv og streaming, og som noget nyt begynder vi nu også at give vores kunder eksklusivt indhold, som de kun finder hos YouSee, skriver adm. direktør Pernille Erenbjerg i regnskabet.

Graver man efter godt nyt i TDC's regnskab kunne selskabet øge antallet af mobilkunder markant efter købet af selskabet Plenti. Antallet af mobiltelefonkunder steg med 65.000 til 1.895.000, og samtidig øgede TDC omsætningen per mobilkunde til 123 kr. fra 117 kr. i andet kvartal.

Samlet faldt overskuddet med markante 49,5 pct. til 508 mio. kr. i tredje kvartal, hårdt ramt af nedskrivninger på netværk og valutaudsving, der har ramt lån i norske kroner.

Ritzau

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/tdc-m-tage-drje-hug-p-tv-forretningen-og-overskuddet

GDPR