AABENRAA: Tænk videre, før du tænker kontanthjælp!
Det er budskabet i en oplysningskampagne, som det Lokale Beskæftigelsesråd i Aabenraa Kommune søsætter i dag.
I de kommende tre uger vil kommunens borgere støde på kampagnens budskaber i annoncer og på diverse plakater i bybilledet og på uddannelsesinstitutioner.
Baggrunden for kampagnen er en voldsom stigning i antallet af ansøgninger om kontanthjælp i Aabenraa Kommune. Mange af ansøgningerne kommer fra unge mennesker, og derfor er kampagnen også rettet mod unge i alderen 16-30 år.
- Vi har en klar fornemmelse af, at mange af de unge, der søger om kontanthjælp ikke er klar over konsekvenserne. Mange opfatter kontanthjælp som en arbejdsløshedsforsikring lige som dagpenge fra en a-kasse. Men intet kunne være mere forkert. Derfor vil vi meget gerne give dem en klar viden om, hvor uattraktivt, det er at komme på kontanthjælp, siger formand for det Lokale Beskæftigelsesråd, Kjeld Christensen.
Ingen værdier
Som eksempler nævner Kjeld Christensen, at man skal have brugt al sin egen - og en eventuel ægtefælles - opsparing, friværdi og kapital, før man kan komme i betragtning til kontanthjælp. Ejer man en bil, der repræsenterer en værdi, skal den sælges og pengene bruges, førend man kan få kontanthjælp.
- Man skal kort sagt være helt blanket af, før man opfylder kriterierne for at få kontanthjælp. Og det vil vi gerne have målgruppen til at tænke over, siger Kjeld Christensen.
Målet med oplysningskampagnen er at nedbringe antallet af kontanthjælpsansøgere i alderen 16-30 år med 5-10 procent i løbet af det kommende års tid. Det vil være muligt at aflæse kampagnens effekt i de digitale systemer, som kommunen benytter. Blandt andet i det system, der foretager udbetalinger af ydelser.
Efter sommerferien, i sidste halvdel af august, blæses der igen luft i oplysningskampagnen for at holde liv i budskaberne.
cgt
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.













