
Venstre har ladcykler og hundedækkener med partilogo. Dansk Folkeparti har Kristians Kaffevogn, der serverer to-go med tillidvækkende øjenkontakt. De Konservative byder på klistermærker med “PAPE-POWER” og “C-vitaminer” i form af friske clementiner prydet med partibogstav.
Men alle andre partiers gaver til vælgerne blegner, når socialdemokraterne stiller op med deres blomsterspande og langer dybrøde roser ud i efterårsmørket.
- Rosen er vi nok allesammen lidt misundelige på. Den bliver de fleste glade for og tager med hjem, siger organisationschef hos De Konservative Søren Laugesen.
Som symbol står den røde rose for stort set alt, hvad en politiker gerne vil udstråle: Passion. Oprigtighed. Empati. Glæde ved naturen. Så sikre brands findes der faktisk ikke mange af, siger livsstilsekspert og kommunikationsrådgiver Gitte Madsen:
- At have taget ejerskab på et så ikonisk og stærkt et symbol som den røde rose er genialt, siger hun og gætter på, at den gennemsnitlige moderne dansker 50+, nok har fået flere røde roser af socialdemokrater end af sin partner.
- At “eje” et så universelt symbol og ikon på kærlighed så direkte associeret til sit produkt og budskab er jo alle brands’ drøm, siger Gitte Madsen.
Hvad rosen til gengæld ikke har, er en grøn profil.
Abonnenter kan læse hele historien på Kommunen.dk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.