50 skoler over hele landet skal ”knække mobbekurven"
29. OKT 2007 15.19
En projektgruppe under ledelse af skoleinspektør Jørn Jørgensen fra Lyshøjskolen i Kolding har netop modtaget ikke mindre end 425.000 kr. fra Bikubenfonden, og de penge skal efter hensigten bruges til ”at knække mobbekurven” på 50 af landets folkeskoler.
Det er ikke nogen tilfældighed, at det er Jørn Jørgensen, der er sat i spidsen for dette projekt, for netop Lyshøjskolen er i skolekredse kendt som ét af de steder i landet, der har den allerstørste ekspertise indenfor bekæmpning af mobning blandt skoleelever.
Jørn Jørgensen har tidligere været idé-manden bag en omfattende håndbog med en lang række konkrete anvisninger på metoder, der kan anvendes i skoleklassen for at minimere mobning og skabe bedre trivsel i klassen. En stor del af de metoder er udviklet på Lyshøjskolen.
Mobing skal reduceres radikalt
Med pengene fra Bikubenfonden bliver det nu muligt at genneføre et stort projekt på 50 skoler i landet, hvor målet er at reducere mobningsprocenten radikalt. Hver af skolerne skal deltage med en ledelsesrepræsentant samt 2-3 lærere, som får et konkret kursus i otte metoder og strategier til forbyggelse af mobning. Skolerne skal desuden afsætte tid til en workshop pr lærer.
Derudover skal de deltagende skoler også nedsætte et antimobbeudvalg, som skal udarbejde en antimobbeplan og være ansvarlig for implementeringen. Alt sammen noget, som tidligere er udarbejdet og gennemført med succes på Lyshøjskolen.
De medvirkende skoler skal blandt andet forpligtige sig til at danne netværk med fire andre skoler i projektet og deltage i forudbestemte møder med de konsulenter og supervisere, der er tilknyttet projektet. Hele projektet tager tre år.
Den tilknyttede antimobbekonsulent samler 5-skole-netværket to gange i løbet af perioden. Første gang efter fire måneder og anden gang efter 12 måneder. Formålet er at få fremlagte step 1 af skolernes udarbejde antimobbehandleplan. Ved møde nummer to fremlægges step 2.
Halvandet år efter starten gennemfører alle skoler en mobbeundersøgelse ud fra et centralstyret spørgeskema, og tre år efter gennemføres en ny mobbeundersøgelse efter samme princip.
Endelig stilles der krav om, at projektet skal dokumenteres og formidles, så det kan blive til inspiration for alle landets øvrige skoler. Det ultimative mål er selvfølgelig at få knækket mobbekurven i hele den danske folkeskole og dermed skabe bedre trivsel og læringsmiljø.
Det er ikke nogen tilfældighed, at det er Jørn Jørgensen, der er sat i spidsen for dette projekt, for netop Lyshøjskolen er i skolekredse kendt som ét af de steder i landet, der har den allerstørste ekspertise indenfor bekæmpning af mobning blandt skoleelever.
Jørn Jørgensen har tidligere været idé-manden bag en omfattende håndbog med en lang række konkrete anvisninger på metoder, der kan anvendes i skoleklassen for at minimere mobning og skabe bedre trivsel i klassen. En stor del af de metoder er udviklet på Lyshøjskolen.
Mobing skal reduceres radikalt
Med pengene fra Bikubenfonden bliver det nu muligt at genneføre et stort projekt på 50 skoler i landet, hvor målet er at reducere mobningsprocenten radikalt. Hver af skolerne skal deltage med en ledelsesrepræsentant samt 2-3 lærere, som får et konkret kursus i otte metoder og strategier til forbyggelse af mobning. Skolerne skal desuden afsætte tid til en workshop pr lærer.
Derudover skal de deltagende skoler også nedsætte et antimobbeudvalg, som skal udarbejde en antimobbeplan og være ansvarlig for implementeringen. Alt sammen noget, som tidligere er udarbejdet og gennemført med succes på Lyshøjskolen.
De medvirkende skoler skal blandt andet forpligtige sig til at danne netværk med fire andre skoler i projektet og deltage i forudbestemte møder med de konsulenter og supervisere, der er tilknyttet projektet. Hele projektet tager tre år.
Den tilknyttede antimobbekonsulent samler 5-skole-netværket to gange i løbet af perioden. Første gang efter fire måneder og anden gang efter 12 måneder. Formålet er at få fremlagte step 1 af skolernes udarbejde antimobbehandleplan. Ved møde nummer to fremlægges step 2.
Halvandet år efter starten gennemfører alle skoler en mobbeundersøgelse ud fra et centralstyret spørgeskema, og tre år efter gennemføres en ny mobbeundersøgelse efter samme princip.
Endelig stilles der krav om, at projektet skal dokumenteres og formidles, så det kan blive til inspiration for alle landets øvrige skoler. Det ultimative mål er selvfølgelig at få knækket mobbekurven i hele den danske folkeskole og dermed skabe bedre trivsel og læringsmiljø.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.