
I det lovforslag, som fremlægges i Folketinget i dag, vil der være tre ændringer i forhold til udgaven fra forliget i januar, skriver Politiken.
1) Listen over formål med folkeskolen vil ikke længere være nummereret, men kun adskilt af kommaer og kolon - dermed bliver den enkelte elevs alsidige udvikling ikke underordnet de andre formål i formålsparagraffen.
2) For at imødekomme lærernes og kommunernes bekymring for overdrevet bureaukrati ved indførelsen af obligatoriske elevplaner, vil det fremgå af lovforslaget, at lærerne kun skal skrive det ned, som betyder noget for at følge op på effekterne af undervisningen - og som også er et krav allerede i dag.
3) For at imødekomme KL's bekymring for statsstyring og ensretning bliver det understreget, at hver kommune definerer sine egne kvalitetsmål.
Fornuftige forbedringer, siger lærernes formand Anders Bondo - men han understreger, at forliget er stadig udtryk for et andet skolesyn end før.
Også undervisningsminister Bertel Haarder understreger i avisen, at der ikke er tale om betydningsændringer:
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.