
Den bedste men også mest krævende måde at måle effekter af sociale indsatser på, er ved at lave kontrollerede forsøg. Men det stiller store krav til metode og design af undersøgelsen. SFI opruster nu inden for dette felt ved at etablere en hel afdeling, der skal samle og udvikle kompetencerne i forhold til at lave kontrollerede forsøg. Det oplyser forskningscentret i en pressemeddelelse.
- Der er et enormt behov i samfundet for at få at vide, hvilke indsatser på det velfærdspolitiske område, der faktisk virker, siger forskningsleder Mette Deding, som står i spidsen for den nye afdeling.
Afdelingen skal blandt andet arbejde med at finde effekter af forskellige familieprogrammer, der bruges i Danmark. Det gælder fx et intensivt plejefamilieprogram, der retter sig mod adfærdsvanskelige unge.
- For at måle effekten laver vi her lodtrækningsforsøg mellem to forskellige indsatser, hvor én gruppe af unge modtager en bestemt type intensiv plejefamilieindsats, mens en kontrolgruppe af samme slags unge modtager en anden indsats. På den måde kan vi sammenligne effekterne og finde ud af, hvordan indsatserne virker, forklarer Mette Deding, der understreger, at lodtrækningsforsøg er en metode blandt flere.
At gennemføre den slags kontrollerede forsøg kræver et godt samarbejde mellem forskningen og praksisfeltet, som ofte vil være kommunerne.
- Jeg ser frem til en tæt alliance med kommunerne om at skabe mere viden på dette område, for disse metoder stiller særlige krav til både forskernes kompetencer og de praktikere, vi skal arbejde tæt sammen med, siger Mette Deding.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.