
Der er afsat 740 mio. kr. årligt til nye indsatser i Aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram, og der er lagt op til en høj grad af lokal frihed til kommunerne og skolerne, så de kan prioritere efter de lokale behov.
Der er afsat midler til bedre faglokaler, indkøb af nye bøger, et markant løft af fagene dansk og matematik, indførelsen af juniormesterlære og meget andet. De fleste af pengene ryger i Skolens timebank, hvor ressourcerne kan fordeles efter lokale behov. Den samlede finansiering udgør 3.355 mio. kr.
Men hos Skolelederforeningen kan man godt blive bekymrede for, om pengene når hele vejen ud på folkeskolerne.
- Jeg bliver bekymret for, at skolelederne får en stor opgave, men ikke reelt får midlerne til at kunne løfte den. Pengene skal ikke bare loves politisk, de skal også kunne ses på bundlinjen ude på skolerne, siger næstformand i Skolelederforeningen, Kristian Dissing Olesen.
Ifølge Kristian Dissing Olesen er netop finansieringen en stor bekymring, når han snakker med skolelederne rundt omkring i landet om de mange nye opgaver. Derfor har Skolelederforeningen lavet en rundspørge blandt deres lokalformænd i hele landet, for at spørge om de har set noget til de mange penge, der skulle ud på folkeskolerne.
De fandt ud af, at kun omkring halvdelen af lokalformændene har set de midler, der er sat af til at styrke dansk og matematik for de elever, som trænger mest. Der er afsat 1,6 mia. kr. på området, hvoraf de første 30 mio. kr. skulle være fordelt i 2024 og 105 mio. kr. i 2025.
Derudover er der afsat 850 mio. kr. til juniormesterlæreordningen henover de næste syv år. Her har lidt over en tredjedel af lokalformændene set pengene.
Faglokalerne
I sidste uge skrev undervisningsministeriet i en pressemeddelelse, at en ny KL-undersøgelse viser, at størstedelen af de 2,6 mia. kr., der er afsat til at forbedre skolens faglokaler, er blevet disponeret.
- Fra næste skoleår bliver folkeskolen mere praktisk. For at hjælpe denne udvikling på vej er der brug for flere, bedre og mere moderne faglokaler. Vi afsatte sidste år et større beløb til netop dette. Og jeg er glad for, at kommunerne allerede er godt i gang, sagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i den forbindelse.
Men ifølge rundspørgen, er det kun cirka en tredjedel af lokalformændene, der kender til, at der er lavet aftaler for opkvalificering af faglokaler, eller at midlerne er sendt ud til skolerne i budgettet.
Ifølge Kristian Dissing Olesen er hensigten med deres undersøgelse ikke at hænge kommunerne ud:
- Vi ved godt det er en meget svær prioriteringsopgave de står med. Det jeg gerne vil påpege er, at der kan være huller et eller andet sted i kæden. Politikerne lover noget og i sidste led, er det skolelederne, som skal udmønte det lovede. Når vi så har rigtig svært ved at få øje på økonomien, eller helt bogstaveligt håndværkere i færd med at forbedre skolernes faglokaler, bliver vi da bekymrede. Hvor hullet i kæden er opstået, ved jeg ikke, siger Kristian Dissing Olesen til DK Nyt.
Kristian Dissing Olesen oplever, at der er ret store forventninger til folkeskolen i de her år. De store millionbeløb der er afsat til nye initiativer fylder i medierne, og han forklarer, at der kan opstå nogle forventninger hos forældrene, som skolelederne ikke kan indfri. Det kan for eksempel vække undren, når de så ser de gamle faglokaler på nogle af de skoler, som ikke fik tildelt midler til nye faglokaler.
Pengene er altså afsat
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye påpeger overfor Skolemonitor, at ikke alle skoleledere kommer til at se pengene til de forskellige områder. Hvis en kommune fx. har valgt at samle juniormesterlæreordningen på en enkelt distriktsskole, vil de andre skoleledere i kommunen ikke se noget til netop de penge. Man der er andre initiativer, som skal kunne mærkes på alle skolerne. Herunder løftet af dansk og matematik.
- Hvis en skoleleder oplever, at der ikke er afsat penge til det, må de gå til kommunen. Alle landets kommuner har modtaget penge til ekstra dansk og matematikundervisning, siger Mattias Tesfaye til mediet.
Mattias Tesfaye siger yderligere til mediet, at det er et godt indlæg fra skolelederforeningen, fordi han er enig i, at vi skal holde hinanden op på, at pengene kommer eleverne til gavn. Han understreger, at skoleledere, der ikke oplever et økonomisk løft, skal gå til kommunalbestyrelsen og spørge, "hvad er der blevet af pengene? For de er altså afsat."
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.