Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Odense hjemtager lønadministration

Efter digitaliseret indberetning forlænger kommunen ikke sin aftale med Visma, der har stået for for opgaven siden 2006
12. SEP 2011 13.25

ODENSE: Odense Kommune har siden 2006 fået varetaget sin centrale lønadministration i samarbejde med et privat firma, Visma Services Odense A/S, hvor kommunen ejer 49 pct. Samarbejdet har betydet en væsentlig effektivisering af den centrale lønadministration i Odense Kommune, der er gået fra 36 personer til 20 - og nu er nedbragt til 13 i forbindelse med et skift til et nyt lønsystem, oplyser kommunen.

Odense Kommune skiftede den 1. januar 2011 til nyt lønsystem, med Silkeborg Data som leverandør. I det tidligere lønsystem var mange opgaver i den centrale lønadministration rene indtastningsopgaver på grundlag af diverse skemaer fra de enkelte arbejdspladser.

Med de færre, men mere rådgivningsprægede opgaver i den centrale lønadministration har forudsætningerne ændret sig.

- Odense Kommune har haft et godt samarbejde med Visma, der har løst deres opgaver meget professionelt. Bl.a. derfor valgte vi også i 2010 at forlænge aftalen med et år, mens vi skiftede lønsystem. Men forudsætningerne for samarbejdet har ændret sig, og en hjemtagning af opgaverne giver mulighed for en bedre organisering, siger økonomidirektør Bente Monsen.

Ved hjemtagningen af opgaverne overtager kommunen samtidig ansvaret for de medarbejdere, der løser opgaverne hos Visma.

ka