18 måneder er alt, hvad et nyanlagt stykke motorvej nord for Vejle kan få lov at blive liggende, før det igen bliver fjernet.
Det bliver konsekvensen af en noget utraditionel løsning på anlægsarbejdet med et motorvejskryds på Østjyske Motorvej, E45, hvor Vejdirektoratet i stedet for at lukke spor og flytte autoværn, flytter trafikken til en midlertidig motorvej, skriver Ingeniøren.
- Det kan lyde voldsomt, at vi anlægger en motorvej, som kun skal bruges i halvandet år, før vi fjerner den igen, men det giver mange fordele. Der kan blandt andet være store tidsmæssige og materialemæssige besparelser forbundet med, at vejarbejderne uforstyrret kan opføre bygværket i ét stykke, siger Niels Jørgen Larsen, projektleder ved Vejdirektoratet. Han vurderer, at vejen har kostet i omegnen af ti mio. kr. - men er alle pengene værd, den øger nemlig også sikkerheden for både vejarbejdere og bilister.
Den midlertidige motorvej fungerer som omkørselsvej til anlægsbyggeriet på det, der kommer til at hedde Motorvejskryds Vejle, hvor den nye motorvej mellem Vejle og Herning skal sluttes til E45.
terp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.