
FOLKEMØDET: Det er først og fremmest vores eget ansvar, hvad vi skriver til hinanden på sociale medier. Men techgiganterne har også et ansvar, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) i sin partiledertale fredag ved Folkemødet på Bornholm.
- I dag udgiver regeringen sin første hvidbog. Om netop techgiganterne. Hvor vi beskriver de nye udfordringer, der er fulgt med techgiganternes udvikling. Og tager hul på de svære spørgsmål, vi som samfund er nødt til at forholde os til, sagde hun i talen.
- Det er et forsøg på at starte en samtale mere nuanceret, end vi ofte gør. På en måde, hvor dilemmaerne er med. Men hvor vi samtidig tager et ansvar på os som samfund. Hvor vi tør stille krav. Og regulere de nye økonomier. I erkendelse af, at techgiganternes betydning for vores hverdag næppe kan undervurderes, sagde Mette Frederiksen.
Hun pegede på, at tre ud af fire danskere er på Facebook, og at 90 pct. af alle internetsøgninger i EU sker via Google. Over halvdelen af de unge fravælger at deltage i debatten på sociale medier, fordi de ikke kan finde sig til rette i den hårde tone.
- Når der spredes had og falske nyheder. Når helt almindelige mennesker chikaneres, fordi de giver deres mening til kende. Eller bare stiller sig frem. Som nogle af de unge mennesker, der måtte forlade X Factor. Men som mest af alt var lettede over, at de nu slap for de hadefulde beskeder om deres tøj og person og seksualitet, sagde hun.
Mette Frederiksen pointerede, at "hvad der burde være en demokratisering af debatten, ender for mange mennesker med at være en begrænsning".
Statsministeren vil have techgiganterne til at betale mere i skat.
- Jeg er ualmindeligt glad for, at den holdning nu deles af nogle af verdens største økonomier. At USA igen er tilbage. Og har sat sig i spidsen for det arbejde, sagde hun.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.