Den nye digitale postkasse Mit.dk har denne uge fået en noget skæv start. På grund af "en menneskelig fejl", som ramte login-systemet, er der blevet delt oplysninger fra mellem 10 og 50 digitale postkasser på Mit.dk.
Det oplyser selskabet bag Mit.dk, Netcompany, torsdag aften. Mit.dk gik i luften mandag morgen.
53 minutter efter lanceringen blev Netcompany opmærksom på problemer, og klokken 09.15 var platformen lukket for alle, oplyser selskabet. Først onsdag eftermiddag var systemet oppe at køre igen.
- Vores dataanalyser viser på nuværende tidspunkt, at problemet har ramt mellem 10 og 50 digitale postkasser, hvor der er delt oplysninger fra, siger Thomas Demant, partner i Netcompany, i en skriftlig kommentar.
- Vi undersøger fortsat problemets omfang, og vi har i dag indleveret en rapport til Datatilsynet (...), lyder det videre.
Beklager
I alt nåede 2.182 borgere at logge på Mit.dk, inden platformen midlertidigt blev lukket.
- De færreste nåede at blive berørt af fejlen. Vi beklager, at nogle brugere på Mit.dk har fået delt deres oplysninger. Om morgenen den 21. marts blev vi opmærksomme på, at en bruger ved en fejl havde fået adgang til en anden brugers kontaktoplysninger i form af e-mail og telefonnummer, da vedkommende loggede ind på Mit.dk, siger han.
- Vi ved, at problemet er opstået på grund af en menneskelig fejl, men det er sådan noget, der ikke må ske, og vi beklager dybt.
Mit.dk skulle oprindelig have været taget i brug 30. november sidste år. Men premieredatoen blev udsat for at være sikker på, at systemet var helt klart.
Tanken med den nye digitale postløsning er, at man bedre skal kunne integrere andre former for digital kommunikation. For eksempel kan man betale regninger direkte fra Mit.dk
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.