
42 procent ved endnu ikke, hvor på stemmesedlen krydset skal sættes her to måneder inden kommunalvalget.
Det viser en ny undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Momentum, der er KL's analysemagasin.
- Flere og flere beslutter sig først sent i valgkampen for, hvem de vil stemme på, siger Ulrik Kjær, der er kommunalforsker og professor i statskundskab ved Syddansk Universitet.
Mange følger mindre detaljeret med i, hvad de lokale politikere foretager sig end tidligere. Blandt andet fordi landsdækkende dagsordener presser de lokale i baggrunden, vurderer kommunalforskeren.
Særligt vælgere mellem 17 og 24 år er i tvivl. Her svarer 55 procent, at de ikke ved, hvor krydset skal sættes.
Manglende kendskab til politikere
For Karoline Lindgaard, der er borgmesterkandidat for Alternativet til kommunalvalget i Københavns Kommune, handler valgkampen om at overbevise flest mulige vælgere. At folk ikke har besluttet sig endnu, gør ifølge hende bare potentialet større.
- Vi er tæt på borgernes hverdag, og det kan man som ung godt glemme nogle gange, fordi de måske er lidt mindre i kontakt med nogle af de velfærdsområder, som man forbinder med kommunalpolitik, siger Karoline Lindgaard.
19-årige Marie Holt Hermansen er bestyrelsesmedlem i fællesskabet SygtStærk og forhenværende formand for Danske Skoleelever. Hun oplever, at mange unge har svært ved at tage stilling, når det kommer til politik.
- De synes det er svært, fordi de aldrig er 100 procent enige med et bestemt parti, eller også føler de ikke, at de kender politikken godt nok, siger hun.
Det er ifølge undersøgelsen manglende kendskab til kandidaterne og partiernes lokale politik, der gør vælgerne mest i tvivl. Ligesom man gerne vil have et 12-tal i skolen, vil man også have et, når man går ind i stemmeboksen, forklarer Marie Holt Hermansen.
De tvivlende vælgere kan måske blive klogere den 6. oktober, hvor alle 98 kommuner skal fremlægge deres kandidatlister.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.