Tour de France:
Løbet påvirker nødvendig trafik

Flextrafik for handicappede påvirkes af cykelløbet, der også giver udfordringer for hjemmepleje og ambulancer.

Når Tour de France ruller gennem landet, påvirker det ikke bare den almindelige trafik, men også den nødvendige som fx hjemmepleje og flextrafik og den måske livsnødvendige som lægebiler og ambulancer.

Når første etapes 13 km enkeltstarter flyver afsted i København den 1. juli, bliver det derfor heller ikke uden konsekvenser for Rigshospitalet og dets patienter. Afspærrede veje i bymidten efterlader kun én vej ind og én vej ud for al trafik til hospitalet, og Region Hovedstaden tyer til ekstraordinære tiltag med et øget akutberedskab.

Der vil fx i hovedstaden være ni såkaldte beredskabssluser på den afspærrede cykeltur, hvor dialysepatienter, fødende og andre akutte patienter kan transporteres med politieskorte, fortæller vicedirektør i Region Hovedstadens Akutberedskab, Thomas Reimann til TV2. Fire ekstra ambulancer og en ambulancehelikopter vil supplere beredskabet i hovedstaden, hvor der forventes omkring en halv mio. tilskuere.

2. og 3. etape stopper flextrafik

At løbet ikke alene består af et par hundrede cykelryttere, ses også af trafikinformationen fra Roskilde Kommune. Når anden etape køres i Roskilde den 2. juli, vil touren ud over cykelrytterne involvere 1.400 biler, busser, lastbiler, motorcykler og syv helikoptere. Adskillige veje vil p.g.a. selve løbet og alt det uden om være spærret for biler, men der vil dog være bevogtede sluser til fx hjemmeplejen og beredskabskøretøjer, oplyser kommunen.

Anden etape slutter i Nyborg efter 202 km og krydsningen af Storebæltsbroen, der er lukket i begge retninger mellem kl. 13 og 18. Også i Nyborg er gader og veje afspærret, og den almindelige flexkørsel kører ikke til og fra de afspærrede områder i bymidten. Handicap- og anden visiteret kørsel vil dog sluses igennem - formentlig med forsinkelse, oplyser Fynbus.

Tredje etape køres den 3. juli mellem Vejle og Sønderborg, og i startkommunen er det kun muligt at komme til Vejle Sygehus og lægevagten ad én vej. Ambulancer kan dog krydse ruten i såkaldte beredskabssluser og køre langs ruten, ligesom der er en redningshelikopter standby, mens der cykles i kommunen.

Kritik fra handicaporganisation

Sydtrafik, som står for den kollektive trafik i den jyske del af Region Syddanmark, har set sig nødsaget til at lukke for blandt andet handicapkørsel, flextur og såkaldt øvrig åben flextrafik i de fem kommuner, løbet kommer gennem, skriver JydskeVestkysten. Det er udover Vejle og Sønderborg også Kolding, Aabenraa og Haderslev. Her vil der, ifølge avisen, kun være gang i den flextrafik, der omfatter behandling, der pågår i kommunerne.

Formanden for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen, kalder lukningen af blandt andet handicapkørslen for langt uden for skiven.

- Jeg synes, det lyder helt sindssygt og fuldstændig overdrevet at lukke for handicapkørslen og andre former for kørsel, bare fordi der kommer et cykelløb. Ruten er jo kendt, og chaufførerne har vel gps'er, så jeg kan ikke forestille mig, at de ikke ville kunne køre udenom løbet. Det er jo store kommuner alle sammen, siger han til avisen.

cwa