Langsomme byggesager i Århus skyldes hverken Byplanafdelingen eller Bygningsinspektoratet, vurderer Mercuri Urval. Evt. må andre ansatte hjælpe
ÅRHUS: En analyse viser, at de ansvarlige afdelinger i Århus Kommune overholder sagsbehandlingstiderne. Hvis det skal gå hurtigere, skal der fokuseres på det tværfaglige samarbejde og på ansøgernes rolle.
Mercuri Urval har gennemført en analyse af sagsbehandlingen for byggesagsområdet og lokalplanområdet i Århus Kommune. Afrapporteringen er nu klar.
Firmaet konstaterer, at sagsbehandlingstiden både på byggesagsbehandlingen og på lokalplanlægningen i Århus Kommune er langvarig.
Men hovedforklaringen ligger ikke i de to afdelinger; Byplanafdelingen, der forestår lokalplanlægningen og Bygningsinspektoratet, der varetager byggesagsbehandlingen.
De to afdelinger har over alle de analyserede perioder overholdt byrådets budgetmål, der er defineret ved den gennemsnitlige nettosagsbehandlingstid.
Muligheder for forbedringer af den samlede sagsbehandlingstid ligger i:
• Hurtigere afklaringsforløb på tværs, hvor en lang række andre afdelinger i kommunen tager del i arbejdet
• Nedbringelse af ansøgernes egen tidsanvendelse i sagsforløbene – hvilket blandt andet kan søges opnået via forbedret dialog med og bedre vejledning af ansøgerne og deres rådgivere
Ud over disse to faktorer peger analysen på, at eksterne høringer af sagerne fylder meget tidsmæssigt. Høringerne er delvist lovkrævede, men det spiller også ind, at Århus Kommune har en stærk tradition for og beslutning om yderligere borgerinddragelse jf. Århusmodellen for borgerinddragelse.
Sammenlign det ikke helt sammenlignelige
I analysen har det været forsøgt at sammenligne sagsbehandlingstiderne på begge sagsområder med dels de øvrige i 6-bysamarbejdet (Aalborg, Randers, Esbjerg, Odense og København) samt nabokommunerne.
Det har på lokalplanområdet ikke været muligt at lave sammenligninger på et rimeligt grundlag.
På byggesagsområdet søger analysen, med mange vigtige forbehold, at sammenligne Århus Kommune med de sammenligningskommuner, der faktisk registrerer tidsforbrug. Selvom analysen betoner risikoen ved at 'sammenligne det ikke helt sammenlignelige', kan en tilsyneladende lavere produktivitet i Århus Kommune forklares med sagssammensætningen og sagskarakteren i Århus Kommune. Analysen konkluderer, at når der tages hensyn til dette, er produktiviteten på byggesagsområdet i Århus Kommune som minimum på højde med sammenligningskommunerne.
Århus er den eneste af kommunerne, der har indført mål for sagsbehandlingstiden, og som konsekvent forfølger disse mål.
Mercuri Urval har gennemført en analyse af sagsbehandlingen for byggesagsområdet og lokalplanområdet i Århus Kommune. Afrapporteringen er nu klar.
Firmaet konstaterer, at sagsbehandlingstiden både på byggesagsbehandlingen og på lokalplanlægningen i Århus Kommune er langvarig.
Men hovedforklaringen ligger ikke i de to afdelinger; Byplanafdelingen, der forestår lokalplanlægningen og Bygningsinspektoratet, der varetager byggesagsbehandlingen.
De to afdelinger har over alle de analyserede perioder overholdt byrådets budgetmål, der er defineret ved den gennemsnitlige nettosagsbehandlingstid.
Muligheder for forbedringer af den samlede sagsbehandlingstid ligger i:
• Hurtigere afklaringsforløb på tværs, hvor en lang række andre afdelinger i kommunen tager del i arbejdet
• Nedbringelse af ansøgernes egen tidsanvendelse i sagsforløbene – hvilket blandt andet kan søges opnået via forbedret dialog med og bedre vejledning af ansøgerne og deres rådgivere
Ud over disse to faktorer peger analysen på, at eksterne høringer af sagerne fylder meget tidsmæssigt. Høringerne er delvist lovkrævede, men det spiller også ind, at Århus Kommune har en stærk tradition for og beslutning om yderligere borgerinddragelse jf. Århusmodellen for borgerinddragelse.
Sammenlign det ikke helt sammenlignelige
I analysen har det været forsøgt at sammenligne sagsbehandlingstiderne på begge sagsområder med dels de øvrige i 6-bysamarbejdet (Aalborg, Randers, Esbjerg, Odense og København) samt nabokommunerne.
Det har på lokalplanområdet ikke været muligt at lave sammenligninger på et rimeligt grundlag.
På byggesagsområdet søger analysen, med mange vigtige forbehold, at sammenligne Århus Kommune med de sammenligningskommuner, der faktisk registrerer tidsforbrug. Selvom analysen betoner risikoen ved at 'sammenligne det ikke helt sammenlignelige', kan en tilsyneladende lavere produktivitet i Århus Kommune forklares med sagssammensætningen og sagskarakteren i Århus Kommune. Analysen konkluderer, at når der tages hensyn til dette, er produktiviteten på byggesagsområdet i Århus Kommune som minimum på højde med sammenligningskommunerne.
Århus er den eneste af kommunerne, der har indført mål for sagsbehandlingstiden, og som konsekvent forfølger disse mål.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.