

LÆSØ: 30. juni stemte kommunalbestyrelsen på Læsø ja til, at Molslinjen overtager færgeruten mellem Læsø og Frederikshavn og bygger en ny elfærge itl ruten. Det skal ske for at opfylde et ønske fra Folketinget om, at alle færger skal overgå til at sejle på el inden 2030.
Aftalen med Molslinjen er imidlertid betinget af, at den fornødne finansiering frembringes eksternt. Kommunen mener, at staten bør bidrage, og borgmester Tobias Johansen (V) har nu fundet et nyt argument.
Transportminister Thomas Danielsen (V) har nemlig fremført, at det er rettidig omhu, når staten har købt Halskov Færgehavn og ønsker at købe eller ekspropriere Knudshoved Havn for at sikre sig mod en længerevarende lukning af Storebæltsbroen.
Men hvem skal sejle på Storebælt, hvis Storebæltsbroen lukker, spørger Thomas Johansen og 2. viceborgmester Jess Jessen-Klixbüll (Læsø Borgerliste) i en pressemeddelelse.
Deres forslag er, at staten hjælper Læsø med at anskaffe en søsterfærge til de to nybyggede elfærger, som staten har kontrakt på, og som sejler på ruterne Ballen (Samsø)-Kalundborg og Bøjden-Fynshav (Als-Fyn), der også besejles af Molslinjen. På den måde kunne staten i nødstilfælde trække på de tre færger, skriver de.
Staten skal fremover årligt bruge 1,5 pct. af Danmarks bruttonationalprodukt på beredskab, innovation og infrastruktur, så pengene kan findes her, hvis viljen er der, påpeger de.
Kommunen skal gerne have finansieringen på plads inden februar, hvor Molslinjen planlægger at påbegynde byggeriet. Ifølge borgmesteren skal der findes syv mio. kr. årligt til opladningsinfrastruktur i havnene og ni til ti mio. kr. årligt til driften.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.